Isnin, 9 Julai 2018

BERITA DUKACITA DAN SUMBANGAN

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera buat semuanya


Pada hari ini tok di sampaikan berita dukacita dari ibu tok bahawa guru tok yang tertua kini dan juga antara yang terakhir hidup sudah kembali ke rahmatullah pada Pagi tadi dan sudah di kebumikan di Tanah Perkuburan Sungai Batu Pahat.


Semasa melawatnya kali terakhir


Hari ini tok sibuk ulang alik untuk melawat dan kemudian membeli beberapa barangan keperluan jamuan tetamu yang hadir dan tok niatkan ianya dari sumbangan anda, biar pun ia adalah hasil jualan di dalam blog ini namun tok menganggapnya sebagai sumbangan dari anda semua.

Guru tok ini di kenali seluruh Guru guru tua di dalam Malaysia dengan Gelaran Pak Ku atau Pak Guru dan beliau mempunyai sebuah pondok anak anak yatim di Thailand dengan Anak angkat seramai 3800 , belum termasuk di Malaysia. 

Beliau juga adalah Salah 1 guru kepada Allahyarham Dato Haron din dan mengenali Ustaz Haron Din dan juga isteri beliau semenjak mereka belum mendirikan rumahtangga.

4 Versi Buku perubatan darul Syifa yang di jual di pasaran adalah bersumberkan Tok Guru ini 100%.

Pak guru menghembuskan nafas terakhirnya kerana tua pada subuh tadi , sebelum ini beliau sudah terkena stroke 3x namun masih mampu berjalan memanjat Gunung Jerai bersama murid muridnya. 

Guru ini juga mengajarkan tok beberapa ilmu mengenal diri, laduni , ilmu tarik batu dari mulut , menangkap duit bunian di udara dan banyak lagi. kiranya.. sudah banyak jasa beliau kepada diri tok sendiri. 

Walau tok sudah ke rumahnya , melawat anak anaknya, memberikan sumbangan berupa wang dan makanan serta bahan mentah, tok masih belum mampu untuk melawat kuburnya, tok berasa amat sedih sekali. 

Manakan tidak beberapa minggu lepas tok berjumpanya dalam keadaan terbaring dan tok meminta dia melihat mata tok dan dia melihat.. mata bertentang mata.. dalam hati hanya Tuhan yang tahu, namun apa di dalam hati tidak sanggup tok nyatakan, tok hanya berkata sambil tersenyum, dengan mata bergelinangan dengan " in Sha Allah aihh... 3-4 tahun lagi ...lama lagiiii".. dan dia hanya tersenyum.. cuma dari hati ke hati, kami mampu rasakan, salah satu dari kami akan pergi dahulu. 

Beliau mempunyai anak sekecil 2 tahun setengah bersama isteri mudanya di Thailand yang berusia 21 tahun , beliau kaya dengan anak anak yang soleh dan solehah namun miskin pada harta, tidak pernah beliau merungut dan yang selalu di ungkapkan ialah " Biarlah tak kaya pun, nak p mana dengan kaya, dok tang tu juga... ( mati juga ). makan boleh makan, nak minum boleh minum, nak apa lagi ?... "

Kami sebagai murid muridnya sentiasa cuba membantunya mana yang terdaya sekiranya beliau sakit atau tidak berkemampuan, dan akhirnya beliau kembali ke rahmatullah menunggu murid muridnya di sana.

Semoga Rohnya di cucuri rahmat Allah dan keberkatan Allah sentiasa mendampingi beliau, Doa murid muridnya sentiasa ada di bibir dan kami tidak akan pernah lupa. 

Baik atau buruk, beliau cuma manusia biasa dan kami adalah anak didiknya dan kami muridnya dunia dan akhirat. 

Kata Imam Al-Ghazali:

" Apabila seseorang mengajarkan kamu walau 1 patah ayat, maka dia adalah gurumu dan sebagai seorang guru kamu ,maka wajib bagi kamu menghormatinya selayaknya seorang guru "


Anda masih ingat .... Ambar Nabi?..... Pil kayangan?... itu datang darinya..... banyak lagi yang tok belum sempat kenalkan kepada anda yang ada di dalam simpanan tok ini , yang masih ada dalam simpanan tok ialah Setanggi Gaharu Jin dan tok buka ( bakar ) bila ingin mengingati kisah tok bersama dengan beliau. Setanggi Gaharu itu berbentuk 3 segi dan mempunyai haruman yang amat hebat, sayang untuk di maharkan. Namun kali ini tok ingin memaharkannya jika ada yang sudi dan separuh dari wang itu akan tok salurkan lagi kepada keluarga Tok Guru bagi membantu anak anak dan para isterinya.

Anda jangan salah faham.. Tok guru punyai ramai isteri bukan kerana dia kaya dengan harta dan wang ringgit, tapi org sanggup memberi anak perempuan mereka berkahwin dengannya kerana dia kaya dengan Ilmu dan dia kaya di akhirat.. Aaaminn. 

Al-Fatehah






Tok sudah membungkusnya dan setiapnya sekitar 27Gram dan tok menggunakan 1 cuma 1 biji setanggi gaharu ini untuk 1 ritual... tak perlu bakar banyak banyak.. bukan bakar sampah

KUANTITI : 11 Pek

Kalau lebih tok boleh pack lagi in sha Allah , membeli sambil menyumbang sementara diri sendiri mendapat pahala di akhirat dan juga pahala di dunia ketika menggunakan ia untuk berzikir, In Sha Allah


*Setanggi gaharu Jin 3 segi Sebungkus RM 110. kos pos RM 10, RM 50 untuk keluarga beliau. itu sahaja, jika anda ingin memberi sumbangan langsung tok khuatir ia cuma sampai kepada 1 pihak sahaja ( 1 pihak 1 isteri ) . Jika anda ingin memberi sendiri sila datang dan tok bawakkan ke rumahnya. 


*Patutlah dalam masa terdekat ini tok dapat air mata duyung, rupanya.....Allah hu akbar


Sekian 

24 ulasan:

  1. Inna Lillahi Wa Inna Ilaihi Rajiuun..Inna Lillahi Ma Akhza,WaLahu Ma A'tho,Wa Kullu Syai'in Indahu Bi Ajalim Musamma,Al Baqa'Lillah..,Allahummaghfirlahu Warhamhu...!Salam Takziah dari kami utk keluarga Tok

    BalasPadam
  2. Salam Takziah Dari Saya Tok..Semoga Arwah PakGuru Ditempatkan Bersama Orang2 Syahid Dan Diberkati Oleh Allah...

    BalasPadam
  3. W salaam . Innalillahi wainnailaihi rojiun.
    Salam takziah buat keluarga Pak ku
    Atau Pak guru. Smg Allah dan Rasul .menyambut ruh almarhum ditmptkn brsama mereka yg briman Amin .

    Alfateha maas salawat ,

    ‎*بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ*
    ‎*اَللّٰهُمَّے صَلِّے عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِے مُحَمَّدٍ

    BalasPadam
  4. إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَيْهِ رَاجِعون

    بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم
    ٱلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلْعَـلَمِين۞ ٱلرَّحْمَـنِ ٱلرَّحِيم۞
    مَـلِكِ يَوْمِ ٱلدِّين۞إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ۞ ٱهْدِنَا ٱلصِّرَطَ ٱلْمُسْتَقِيمَ۞صِرَطَ ٱلَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ۞ غَيْرِ ٱلْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلاَ ٱلضَّالين..امين

    أَللَّهُمَّ اغْفِرْلَهُ وَارْحَمْهُ وَعَافِهِ وَاعْفُ عَنْهُ وَأَكْرِمْ نُزُلَهُ وَوَسِعْ مَدْخَلَهُ وَاغْسِلْهُ بِالْمَاءِ وَالْثَلْجِ وَالْبَرَدِ، وَنَقِّهِ مِنَ الْخَطَايَا كَمَا نَقَّيْتُ الثَّوْبَ الأَبْيَضَ مِنَ الدَّنَسِ، وَأَبْدِلْهُ دَارًا خَيْرًا مِنْ دَارِهِ ، وَأَهْلاً خَيْرًا مِنْ أَهْلِهِ وَزَوْجًا خَيْرًا مِنْ زَوْجِهِ ، وَأَدْخِلْهُ الْجَنَّةَ ، وَأَعِذْهُ مِنْ عَذَابِ اْلقَبْرِ وَمِنْ عَذَابِ النَّار.

    BalasPadam
  5. Bismillah..adik mat GRAB 1 pek Tok Mat

    BalasPadam
  6. إِنَّا اللهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
    As salam tok,Allahuakbar...petang tadi selepas asar datang seorang hamba Allah ke rumah minta sedekah katanya untuk belanja kegunaan harian serta rawatan perubatan.Rupa hamba Allah yg minta sedekah mirip rupa arwah Pak Guru.Sebak rasa hati bila dengar berita dari tok.Hamba Allah yg dtg petang tadi datang selepas sy selesai mahar air mata duyung jam 16:49 petang.Mungkin rezeki sy berjumpa dgn arwah Pak Guru dgn cara org minta sedekah mirip rupa Pak Guru.Saya doakan arwah Pak Guru ditempatkn bersama org yg Soleh.Al-Fatihah...

    BalasPadam
    Balasan
    1. seorang Hamba Allah dari Thailand juga memberitahu hal yang sama tadi kepada kami semasa berada di rumah arwah, lelaki ini ialah pembuat rumah pak guru. katanya semalam semasa dia sedang makan terdengar seseorang memberi salam dan dia menyedari suara itu ialah suara pak guru, dia keluar dan tidak nampak sesiapa, lalu hari ini dia datang juga walau terpaksa bersusah payah di imigresen kerana tiada pas sempadan atau passport. sampai juga dia petang tadi walau agak terlewat, alhamdulillah.

      Murid pak guru di Pahang, Terengganu , kelantan dan KL belum berjaya kami kesan kerana tiada nombor contact. semoga berita ini cepat sampai kepada mereka

      Padam
  7. إِنَّا اللهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

    Salam takziah tok dan keluarga tok guru..semoga tok guru di tempatkan dlm golongan org yang beriman dan dipermudahkan urusan nya di akhirat sana..aaminnn

    BalasPadam
  8. إِنَّا اللهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
    Salam Takziah buat keluarga Pak GuruTok, Semoga Roh Almarhum Dirahmati Allah dan ditempatkan Dikalangan Orang yg Soleh.Aamiin.Al Fatihah

    BalasPadam
  9. Semoga rohnya dicucuri rahmat.

    BalasPadam
  10. Salam Takziah Dari Saya Tok..Semoga Arwah Pak Guru Ditempatkan Bersama Orang2 yg briman Dan Diberkati Oleh Allah s.w.t....

    BalasPadam
  11. Innalillahiwainnailaihirajiuun...salam takziah dari saya.

    BalasPadam
  12. Salam takziah dr sy sekeluarga Tok.Inshaa Allah.semoga roh arwah Pak Guru Tok diberkati dan dirahmati oleh Allah.amin ya rabbal alamin

    BalasPadam
  13. Innaa lillaahiwainnaa ilaihiroojiuun.
    Al fatihah kpada Arwah Pak Guru..😢😢😢
    Smoga dtempatkan bersama org2 yg beriman dan beramal soleh..amin3x..

    BalasPadam
  14. salam takziah pak guru tok..smoga pak guru tgolong di muliakan di sisi ALLAH swt..

    BalasPadam
  15. Inna lilah wainnalila hirojiun.Semoga dipermudahkan segalanya.

    BalasPadam
  16. Innalillahiwainnailaihirajiun. Semoga arwah ditempatkan dikalangan kekasih2Nya. Aminn

    BalasPadam
  17. Al fatihah semoga ditempatkan bersama golongan org yg beriman dan bertakwa

    BalasPadam

  18. Innalillahiwainnailaihirajiun. Semoga arwah ditempatkan dikalangan kekasih2Nya. Aminn

    BalasPadam
  19. Al fatihah . Semoga arwah ditempatkan di kalangan kekasih2 Nya

    BalasPadam
  20. Innalillahiwainnailaihirajiun,
    Semoga allah tempatkan arwah dikalangan orang2 beriman..amin ya rab..amin..

    BalasPadam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN