Selasa, 3 Januari 2017

G TOK CEMARA






Tok cemara ni nama zaman dahulu lagi yang berasal dari kawasan utara negeri Perlis.. Nama hulu dan sudah terhulu sampaikan org muda muda pun tak mengenali nama ini, bukan takda, kalau belah padang melangit, masih ada yang kenal dengan nama Batu cemara. Tapi bukan cemara BABI ok hahaha. 

Cemara ada banyak, 

Tok Cemara

Cemara Babi

Cemara Minyak

Cemara Bukit

Cemara Galak

Cemara Kebal

Cemara Pasung

Cemara Tanah



Jenis jenis Cemara di gunakan untuk medium kekebalan kebal umum, namun jenis yang orang cari ialah cemara babi memandangkan ia duduk di dalam babi dan kekal hidup dan kebal, sementara cemara jenis lain sebagai contoh cemara tanah.. bukan semestinya ia kekal di dalam sifat tanah yang sama , cemara tanah hidup di dalam sebuah batu yang kita panggil sebagai geode namun terkadang jenis geode ini akan pecah dan ia bercampur dengan tanah lain. 

Tok cemara pula dari jenis cemara yang di warisi keturun demi keturun dan ia mempunyai kelebihan kebal umum, namun kerana tidak di jaga oleh pemilik asal ia perlu di pulihkan semula melalui kaedah tertentu , hanya guru lama mengetahui akan jenis cemara....dan cara memulihkannya...

1 soalan tok aju... anda pernah dengar nama CEMARA BABI?

Tapi pernah tak anda melihat atau memegangnya?....

Ya itu jawapan kepada soalan anda sekiranya anda bertanya ........ada ke Tok cemara?....

Benda yang pernah anda sebut pun belum tentu anda pernah lihat depan mata ( Cemara babi ) 



Kod Produk : GTC 271216
Bentuk : Tok Cemara
MAHAR : 400 Mlr

GRAB pada nilai 300 Mlr sahaja 

4 ulasan:

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN