Rabu, 19 Oktober 2016

GELIGA PUTERI SAIRA

















































Anda lihat auranya?..

Alhamdulillah bewarna kuning sementara batunya hanya kelabu asap sahaja. 

Menyamai Geliga Dayang Saerah namun ia adalah milikan Puteri Saira Anak Kepada Raja Negara Sabara. 

Antara Permata yang tok holdkan bagi memberi laluan kepada G. Dayang Saerah Untuk menguji apakah perbezaan Sang dayang dan Juga Sang Puteri. Sila Rujuk Kodnya 131016 beerti ia di ambil gambar pada 13/10/2016 bersamaan dengan tarik Geliga Dayang Saerah di ambil. Cuma ia dari tangan yang berbeza, antara seorang Dayang dan Seorang Puteri dan jika anda ahli batu yang amatur mampu mengenali batu manakah yang sudah matang. 

Batu tidak ada jantan betina, sama juga dengan kayu , kecuali pokok jantan pokok betina berdasarkan bunga yang di hasilkan... misalannya pokok durian jantan, ia hanya mengeluarkan bunga jantan dan tidak menghasilkan buah. 

Cuma wujud jantan betina kepada kayu dan permata ialah untuk membezakan jenis... sejenis cara orang dulu dulu membezakan jenis tapi dalam spesis yang sama. Contohnya tas hitam dan tas putih.. yang hitam di panggil jantan dan yang putih di panggil betina... mungkin orang dulu dulu merujuk kepada warna kulit lelaki dan perempuan atau.....?... 

Batu permata pula tiada jantan betina tapi di pakai istilah matang atau tidak matang, kalau matang warnanya menjadi lebih gelap.. ibaratnya kristal.. kalau belum matang ia clear eyes, jernih... kalau dah matang dalamnya ada banyak urat dan tak clear eyes.. tapi bagi kristal yang clear eyes tu lah yang mahal. So... setiap benda perlu ada pencerahan sedalamnya dan mesti ia berpaksi kepada sesuatu yang kukuh ( alasan ) dan bukan mengikut sahaja apa yang di panggil. Kita di zaman bijak pandai..maka sesuaikan ia di zaman bijak pandai insyallah sekiranya fakta kita kukuh, tiada mana mana hujah mampu merobohkannya.

Kegunaannya sama dengan Geliga Dayang Saerah

Tok ingin berpesan, Dayang di alam bunian bukan perempuan tua, kalau dah tua raja tak mau dah , raja akan naikkan pangkat dayang tua jadi Chief dayang atau paling pun pencen... Dayang adalah pilihan mata Raja dan sudah tentu sama cantik dengan sang puteri, cuma statusnya sahaja bukan anak raja. 


Kod Produk : GPSAIRA 131016
Bentuk : G.Puteri Saira
MAHAR : RM 100 

10 ulasan:

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN