Ahad, 31 Disember 2017

Buntat Delima

















Buntat delima?...

Orang panggil.. tapi kalau baca buku tak panggil benda ni buntat delima, apatah batu delima, bak kata pepatah jauh panggang dari oven. Skala MoH nya juga tak sampai 4 MoH. 


Tapi dah orang panggil... kita jalan saja lah. Tak jalan ibarat pecah adat. di telan mati mak, di luah mati anak. Benda dapat dah macam ni kita jalan. Umpama Batu / geliga keduduk ( senduduk )... dari jenisnya ialah labradorite. tapi dah dapatnya dari pokok keduduk, maka namanya ialah geliga keduduk. 

Sama juga dengan kami di sini, khususnya tok dapat di Ular, namanya geliga ular.. kalau sebelahnya ada gajah lihat pula binatang mana terdekat, kalau gajah jadinya geliga gajah. Tok timbulkan isu ni sebab baru baru ini ada yang bertanya adakah geliga milikan belia ialah geliga kucing. Jawapan tok di mulut ialah ya ia geliga kucing, tapi kalau tak mahu panggilnya geliga kucing, di hati tok pula berkata, anggap sahaja ia batu yang tidak bernilai yang sama tarafnya dengan batu kelikir.. batu kelikir pun ada harganya bukan?.... apa nak buat jalan raya / tar free ka?.

Baik. 

Buntat delima di atas ni selalu di klaim dari biji buah delima, macam tok cakap. Dulu.. kefahaman org sering berubah kerana ilmu, sama juga dengan tok dan keduanya tok cakap sekali lagi, sudah namanya begitu maka kita jalan saja... umpamanya Di utara pepatung, tapi di terengganu di panggil Sibo.. tidak juga salah, benar juga kerana ia adalah masalah bahada dan adat. Ingat ..lain padang lain belalang.. Lain gula gula lain pula rasanya. 


Kegunaan lebih kepada perubatan, yang ini jelas..bukan ikut adat..bukan main jalan .. ia memang berguna di dalam perubatan dan ia sudah di aktifkan oleh tok sendiri. Di gunakan juga sebagai pelaris, letak di kedai dan gantungkan . Jika nak berubat.. apa saja penyakit ikut kemampuan dan keyakinan anda , usah risau pada batu ini tiada deskripsi aturan makan dan aturan lainnya . Tok Muda tak pakai tu.. Tok Muda pakai.. kalau yakin beli, kalau yakin guna.. kalau awal awal tak yakin, tok sah beli buat perabih duit saja. 

Umpamanya ilmu yakin ni tinggi?.... Ya.. amat tinggi.. tinggi sekali... kenapa?.... kalau sekarang anda kata anda bukan Islam?.. apa berlaku?... dan anda meyakini anda kini bukan islam?.. apa yang berlaku..?...... NAH... pulang paku buah keras , bertemu buku sama ruas..itu lah jawapnya kenapa ilmu YAKIN itu amat tinggi sekali. 

Solat 2 rakaat tiba tiba jadi tak yakin,.. ini solat dah berapa rakaat....apa hukum dia?... kena semayang semula la... itu dia ILMU YAKIN... sama juga pakai benda asbab ni semua.. kalau tak yakin toksah beli, biar lah dok lagu tu sahaja doa tanpa usaha. Jadi lagha jadi sia sia.


Kod Produk : BD5 251217
Bentuk : BuntaT delima Org kata
MAHAR : RM 70


Sila Tinggalkan ulasan GRAB anda dan semak semula dalam masa kurang 2 jam sebelum melakukan permaharan, sekiranya anda berjaya mendapatkannya, maka sila lakukan bayaran dalam tempoh 12 jam Ulasan GRAB di tulis


Maybank 551016691626 My Gemstone
RHB : 2012 9160 00660 3
Paypal : Mohdyasirahmadrozi@gmail.com

Atau Jika anda ingin menggunakan medium RHB atau PAYPAL, sila rujuk header blog di atas akan maklumatnya . 



Kemudian hantarkan detail bayaran anda ke Bonda JJ dan Kekanda Chai Blog ini yang menjadi admin anda dan pemudah cara anda di dalam permaharan bersama GB


BONDA JJ : 0127845231









Mr Chai : 0178259540


11 ulasan:

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN