Jumaat, 5 April 2024

KHODAM PANGLIMA NAGA

 







Alhamdulillah. Perolehan semalam di Bukit Lanun depan rumah tok ni. 

Nak buat Liuve tiktok tak berapa ada mood di sebabkan cuaca yang tidak menentu, masuk musim harum manis ni macam ni lah. Siangnya sangat Panas dan malamnya pula lembab sangat. Itulah Negeri Kayangan ini. 

Sebelum Tok meneruskan.. Tok ingin memperkenalkan Negeri Tok Muda ini. Jika ada org kata Tok Muda ni hidup dalam Fantasi dan khayalan, mari tok ceritakan Negeri Tok pula. Perlis bernama Perlisd Indera Kayangan, Walau pun ada cubaan untuk menukarkannya menjadi Perlis Darul Sunnah 1 masa dahulu, ia tetap Gagal kerana Perwatakan negeri ini yang penuh dengan agenda Tidak masuk akal.

Indera Beerti Dewa Dewa, Kayangan beerti tempat kediaman yang membawa maksud TEMPAT KEDIAMAN DEWA DEWI.

Kata org Perlis datang dari pokok Perlis, namun jika anda google tidak akan ada 1 pun pokok yang khas bernama pokok Perlis, berbanding Melaka yang adanya pokok melaka.

Kata Nenek moyang Tok Muda, Perlis datang dari mulut Seorang Pemerintah British yang melawat Daerah ini ( Perlis adalah 1 daerah 1 masa dulu di negeri Kedah )  dan apabila pegawai ini hadir dan tinggal di sini untuk menjejaki Bijih Timah di dengari pegawai ini rakyat di daerah ini selalu bercakap dalam keadaan menyindir nyindir dan suka memerli ( dengan kata lain menggunakan bahasa tersirat ), lalu beliau berkata dalam dialeknya" org sini suka cakap perli,ss Perli,ss , susah mau faham " lama lama menjadi org Perli,ss " dan lekat lah nama Perlis. Demi untuk menutup aib Rakyat maka di katakan Ia berasal dari sejenis Pokok yang bernama Pokok Perlis sebagaimana Melaka hahaha.. ni cerita ampa jangan take serius pula ya. 

Sementara Banjaran NAKAWAN , nama asalnya ialah Banjaran Bongkok Tua , nama Nakawan ini sebenarnya datang dari Blog GB ini sendiri pada asalnya ( boleh semak tarikh/masa ) pertama kali ia di gunakan dan bandingkang dengan arkib website dan media lainnya. Nama Nakawan sebenarnya berasal dari Sebuah Kerajaan Alam Bunian yakni Kerajaan Nakawan yang terletak di atas Puncak Nakawan yang berkedudukan betul2 di atas Rumah Ortu Tok Muda di sini. Bukanlah mau klaim apa apa, tapi itulah asal usul nama NAKAWAN, pada ketika itu tok ceritakan bahawa nama Nakawan ini ialah Nama Org siam satun yang beri utk menutup Nama Kerajaan Alam Ghaib, tapi kalau anda ke Satun Thai, Mereka tak kenal Pun nama Nakawan itu haha. 

Itulah sejarah dari mulut nenek moyang dan itulah sejarah namanya NAKAWAN bermula. 

=============================

Geliga di atas dari jenis Batu Yakuk Hitam 4 star dan ia mempunyai Khodam Panglima Naga Hitam yang bersimulasi dari Seorang Panglima alam ghaib setelah kewafatannya dan kemudian menjelma menjadi seekor Naga. 

Beliau adalah seorang Panglima Kerajaan Nakawan yang gagah Perkasa dan mempunyai akses di beberapa buah kerajaan sekitarnya termasuklah Kerajaan Kota Runtuh di Siam ( yang dulunya dalam Daerah Kedah tua Juga )

Kerajaan Nakawan berstatus berkecuali sama seperti Kerajaan Jerai, namun bermula tahun lepas mereka sudah bersikap terbuka atas Saranan Kerajaan Kota Kayang untuk bergabung dan menjadi sekutu Kerajaan Kota Runtuh di bawah pemerintahan Ratu Sabiqin ( maksudnya tok sarankan untuk dia duduk di bawah Naungan Payung pemerintahan Ratu Sabiqin ) memandangkan Pemerintahnya yang tua sudah meninggal dunia.

Panglima ini juga sering di hantar berperang melawan kerajaan kerajaan siam yang pada ketika ini di alam sana masih bergolak untuk menjajah negera negara lain.

Kelebihan memilikinya ialah :

Perisai diri yang kuat dan utuh

Mempu memberi kerjasama kepada Raja Raja Naga dan Naga Emas di dalam  soal Kekayaan, sebagai contoh Naga emas membawa kekayaan, namun jika ada halangan seperti musuh yang mempunyai khodam yang lebih lagi, maka panglima naga hitam ini mampu membantu. 

Bagi yang ada topeng jin atau kasyaf mampu menyuruhnya untuk menjaga premis, individu tersayang dan sebagainya. 

Membantu dalam merawat pesakit jika anda seorang perawat

Memberikan tatacara untuk memagar rumah, mengubati orang melalui bisikan..ertinya jika anda terfikir nak buat pemagar rumah, dia akan memberi anda instruction bagaimana untuk melakukannya, apa yang anda perlu lakukan ialah mengikut saranannya , baca itu dan ini buat begitu dan begini. Ia amat sesuai bagi amatur dalam bidang ini.


NAMA ITEM
G.Panglima Naga

MAHAR 
RM 1200


PERMAHARAN

5590 1235 8734
( Maybank )

7650 3152 81
( CIMB )

DETAIL HANTAR KE

+601111113044 


 




 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN