Rabu, 18 November 2015

GB 01







Ni batu apa tatau la... tu hari ada nama dia , pelik sikit dan susah nak ingat, aduii la.. apa nama dia.. tapi kelebihannya tok masih ingat.

Ia khusus untuk Kekebalan darurat. Pakai wajib kena kulit... ni bukan wajib agama na, ni wajib mistik saja... hak agama tu memang wajib wajib muktamad. 

Apa laaaa nama dia,  lupa .. tengah pula dok pening lagi akibat kepenatan ... tok lagu ni la.. kalau 4 hari keluar, maka kena rehat 5 hari, kalau 7 hari keluar maka kena rehat 8 hari.,.. la ni.. boleh kata tok x rehat... 

Bilik tok tilamnya paras pinggang, lembut , nyaman, enak berbaring tapi tok selalu akan berbaring di atas lantai berlapikkan toto je... sakit badan bila tidur atas katil empuk sangat... kita dulu dah biasa tidur atas simen, atas batu, celah pokok. atas lantai papan... bila mai tilam macam ni.. erm.. jarang guna.. kucing tok la dok tidoq atas tu. 

Ok sebelum terlupa, batu ini juga mempunyai kelebihan menyembuhkan migrain, kepenatan

Ada yang cakap, guna la batu tok juai tu.... bunyi macam nganjing... tapi tok nak cakap 1 benda la na.. Sambil menuding jari.... Kita jual barang kena amanah.... amanah ni maksudnya dari dapat barang, dari simpan barang sampai lah kita hantar barang... amanah dia kat sini. bila kita simpan., jangan kita guna barang tu walau sakit ni dah melampau lampau ... bagi tok takda pengecualian selagi ia adalah untuk di maharkan..dan bukan hak kita.

Simple... bab amanah ni di amalkan oleh peniaga peniaga melayu lama yang dah tua.. kita amik bertap... owner bertap x pernah jual bertap yang dah belubang lubang, maksudnya anaknya dah di ambil dan di jual pula...dan jual ibu saja tanpa anak anaknya,, tu namanya tak amanah. 

Perinsip tok mudah, barang aku... still barang aku, barang orang tetap barang orang.... sama juga dengan konsep kerja kerja mistik... tok x segan silu nak cakap macam ni bila ada beberapa orang nak mintak barang tok untuk kerjasama, bila ada yang nak pinjam untuk buat no atau tarik duit... Tok jawab mudah saja :

" Barang sy tetap barang sy, barang awak tetap barang awak, awak nak, awak tak boleh pakai barang saya ".

Kata kata ni bukan kita kejam, bukan zalim.. ni kata kata yang di turun temurunkan dari guru ke guru ke guru ke guru dan ke guru nun berapa ratus tahun dah...

Kita sebagai murid bila belajar, bukan mewarisi ilmu sahaja, tapi... kata kata, sikap, sifat dan tingkah guru kita... pernah dengar 

" Bagaimana guru , begitulah muridnya "

Kerana kita bukan sahaja belajar ilmu, bukan sahaja belajar kefahaman, tapi everything... bila kita duduk dengan seorang guru, dia akan mula berbual dan apa yang dia bualkan adalah ilmu, ilmu dari pengalaman hidup dia selama puluhan tahun.... jika kita gabung kan pengalaman dia sebenarnya ratusan tahun kerana apa guru kita cakap kebanyakan adalah dari kata kata guru kepada guru kepada guru kepada guru kepada guru... Sebab tu.. mana mana guru muda ka tua ka... kalau kita nak ajak debat, sure kalah.... sure kita kalah... pasai guru kita masa berguru dulu dia belajar semua perkara dari guru dia, dan guru dia belajar semua perkara dari guru dia pulak.. faham?... Kerana itulah guru baik muda ka tua ka... jika benar dia guru, dia boleh jawab apa pun soalan berkaitan alam ghoib, ilmu, mistik, hukum .... jangan dok tanya bab sufi, sebab bukan semua guru belajar bab kesufian... ada guru dan pelbagai macam guru yang ilmunya adalah apa yang dia minati di dalam hayatnya sahaja. 

Jadi ilmu guru tu, tua, usia guru tu... tua... bila kita berbual dengan orang lama, dia tgk kita dan dia cakap, uiii , org lama ni... kita tak paham kita cakap, mana ada , sy muda lagi pakcik.. hah... jawapan yang kita bagi tu cukup untuk membuatkan pakcik tu menarik balik ayat pujiannya.... jawapan yang tepat ialah ... " mana ada pakcik, sy ni org baru "... tu jawapan dia... Orang akan lihat kita sebagai org lama, dalam diri kita walau pun kita muda, tapi org yang pandai dia akan menilai kita sebagai orang lama... lama ertinya banyak pengalaman dan banyak benda kita belajar dari guru guru kita yang mana di warisi ratusan tahun dahulu... tuh.. cuba baca dan paham... besar maksudnya 

Ok faham na....

Kod Produk : GB01 161115
Bentuk : Geliga 
MAHAR : RM 177.25

5 ulasan:

  1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN