Isnin, 6 Oktober 2014

PAGI RAYA YANG PENUH GETIR

Di pagi raya ini, umpamanya tiada raya buat Tok , amat menyedihkan.....

Untuk pengetahuan sehingga malam ini kedua Tablet tok di kawal sepenuhnya oleh P.A Tok iaitu Mr Baz Al-Hadi Merangkap Adik Ipar Tok di sini.

Di pagi raya ini Tok beraya di dalam keadaan yang memenatkan berikutan malamnya Tok melakukan kerja kerja penarikan di Jalan Marang - Wakaf Tapai Iaitu di kawasan rumah berhantu yang berdekatan dengan Kubur Cina, sengaja Tok melakukannya di sana kerana dalam 3 hari ini tok tiadak berkesempatan ke Kawasan kawasan yang terbiasa dengan ritual penarikan.


Di sini iaitu malam semalam, di kala org lain kepenatan menyediakan lauk pauk dan ketupat, tok pulak kepenatan menyediakan beberapa barang Rare dan item penarikan. Antaranya yang diperolehi ialah :

- Delima lebih 80 biji
- Geliga sarang semut lebih 100 biji
- Permata Teratai 7 biji 
- Akik kursani 7 Biji 

Alhamdulillah walaupun bilangan jenisnya kurang, namun seekurang kurangnya mampu menaggung kos sara hidup untuk 5 Staff tok dan tok sekeluarga di sini, cukuplah.Dapat pindah balik ke kampung dan lari dari kesibukan kotaraya dan memperolehi ketenangan di sini sudah cukup bermakna buat Tok meneruskan hidup, Ikan sayur murah di sini.... tiada lagi pergelutan hidup, kereta pula sudah habis bayar, tinggal rumah sahaja masih berbaki. Sudah sampai masanya tok berhenti bertafakur sebentar sementara menunggukan sisa sisa hidup ini. 

Katakan usia kita 60 tahun, makanya Tok sudah meminjamkan bakinya 2 tahun kerana usia tok kini sudah 32 tahun. Makanya sudah kerugian 2 tahun di dalam hayat tok ini di dalam peranan hidup di atas dunia sementara ini di dalam mengenal diri dan mengenal Allah swt. Perniagaan yang ada cukup lah untuk menyara hidup dan hidup 5 staff tok yang merangkap semuanya ipar tok di sini, tidak lupa juga kepada penolong kanan Tok iaitu Mr Azim selaku pemandu dan pengawal pengiring tok di sini.

Apa lagi mahu di kejarkan?..... kekayaan???

Cukup lah rezeki yang Allah berikan kepada kami di sini , bukan kami tidak berusaha, kami gigih berusaha dan cukup gigih namun setakat ini sahaja Allah berikan kepada kami, putus asa?... ia bukanlah sifat tok, namun ia berkenaan jangka hayat yang tok jelaskan di atas tadi.

Mengejar kekayaan?.... cukuplah berfikirnya dengan tersenyum.... dan patuh lah bahawa...ini lah takdir kamu... bukan semua orang mampu jadi kaya dan jadi jutawan... menjadi kaya bukanlah sesuatu yang menyeronokkan, keseronokan hanya sebentar sahaja, kerana kemudiannya kita akan di ancam oleh org lain pula yang mengejar kekayaan seperti kita dulu. Mana tahu anak kita di culik, kita di buru dan kita diperhatikan dan kelemahan kita di telitikan agar kekayaan kita jatuh ke dalam tangan mereka yang juga mengejar kekayaan. 

Patuh dan Katakan Ya Kepada Allah, tiada perkataan " tidak ". kerana apa yang Allah takdirkan itu adalah yang terbaik buat diri kita. 

Pesanan ini Tok tulis bagi peringatan diri tok sendiri di sini dan sebagai tidak di labelkan sebagai mementingkan diri maka ia di tujukan juga buat semua umat islam. 

Jangan kita meminta dan mengemis atau berhutang, Patuh dan ucapkan YA kepada Allah yang menetapkan takdir kita begini. dan bersyukur


Tok pernah kaya sekali... jika mahu di katakan jutawan.. ya... perolehan jualan Permata Tok tahun lepas ialah sebanyak RM 3.8 Juta dan belum termasuk perniagaan lain yang berada di tempat lain dan di luar Malaysia. Dan ia bukanlah sesuatu yang menyeronokkan... anda ingat seronok jadi kaya?..... berapa banyak ancaman datang.. Ya..anda juga boleh melihatnya melalui ancaman ancaman yang datang di dalam blog dan perniagaan Tok, itu belum lagi anda tahu Tok dan Azim Di tembak di jalan Pekan-Nanas-Rompin di waktu malam semasa pulang ke Johor Bahru. 

Dulu Tok ingin kaya, dan tok minta pada Allah " Ya Allah , berikanlah kekayaan harta dan juga wang ringgit kepadaku ". Dan Allah memberikannya kepada Tok.... dan tok dapati ianya bukanlah sesuatu yang menyeronokkan....Namun tok bersyukur kerana DIA memberi kesempatan tok merasa sebagai Jutawan.

Lalu adakah kini tok masih jutawan ?..... dan tok katakan kepada anda.. dan mungkin jika anda mempunyai kenalan di bank... silakan menyemak akaun Bank Tok ada berapa... tok Halalkan anda menyemaknya..silakan... dan jangan anda terkejut jika anda dapati ianya banyak di habiskan untuk Saudara mara di Palestin, Tabung kebajikan, Rumah anak anak yatim... lalu... apatah di akaun limbungan Maya sendiri... anda boleh menyemaknya dengan detail dan rapi kerana akaun itu tidak boleh di keluarkan melalui kad Bank atau memindahkan , kerana akses tok di dalamnya hanyalah membayar menggunakan Cek.... kerana itu di katakan anda mampu menyemaknya dengan rapi.

Bila sudah anda menyemaknya , pasti anda terkejut melihat bakinya.. mungkin untuk membeli sebuah DVD player..boleh di katakan tok tak mampu lagi..... 

Perniagaan yang tok jalankan sekarang bukan tiada..ada.. namun yang pasti bukanlah semata mata batu permata..ia cumalah 1 perniagaan yang tidak memerlukan tok bergelut ke sana ke mari mencari wang ringgit. Cukup lah bagi kami dan semua pengarah dan semua Share Investor yang ada. Insyallah mampu menyara semua Pelabur Syer sehingga ke akhir hayat mereka dan kelurga mereka..


Habis..tok bilang tok tak kaya?.... Ya.. memang tok bukan kaya, namun apa yang tok lakukan selama ini bukanlah untuk tok seorang. Dan selama ini apa yang tok perolehi ialah untuk semua orang yang ingin maju jaya bersama dan tenang di dalam ibadah apabila sudah sampai masa mereka. Wang yang ada itu bukan untuk Tok korek sorang dan tok tak korek pun selain untuk membeli beras, ikan , sayur dan minyak petrol untuk hidup. Selebihnya adalah untuk orang yang berani menyertai Tok . Dan apa yang mereka dapat sekarang ialah apa yang tok usahakan semenjak 9 tahun lepas. Apa yang mereka laburkan mereka perolehi keuntungannya demi kehidupan mereka. Dan itulah perjuangan Hidup Tok dan mungkin juga ...itulah salah satu peranan hidup tok di atas dunia yang sementara ini..... yakni.. membahagiakan orang dan membinasakan orang yang zalim ke atas hamba hamba yang lain. Untuk menjadi hero anda...bukan diri tok kerana masih ramai lagi yang melakukan pekerjaan serupa ini malahan dana mereka lebih besar dan menyumbang lebih besar lagi kepada masyarakat.

Apakah peranan anda?

Adakah sekadar mencari kekayaan?..... untuk apa?... untuk di ancam?...

Tok nasihatkan...... jika anda sudah berusia 30 tahun ke atas.. sila tarik nafas dan cuba lah untuk rileks..... usah di cari kekayaan itu, kerana jika ia milik anda ...pasti Allah akan memberikannya juga nanti. usah bergelut... kita sudah punya takdir masing masing... apa yang anda gelutkan dengan wang yang diperbuat dari kertas dan di puja manusia?..... jika untuk kaya..ia tidak relevan dan tidak berbaloi...jika untuk hidup anda dan hidup orang lain...insyallah ia amat berbaloi.

Lalu..pertanyaan Tok di sini......

Apakah peranan anda hidup di atas muka bumi yang sementara ini ?  

5 ulasan:

  1. Salam Aidil Adha Tok Mat, ada benarnya apa yg tok katakan. Terima kasih kerana mengingatkan.
    p/s: saya lock geliga semut 3 biji :)

    BalasPadam
  2. Terbaik dari tok. Lock geliga semut 3 biji

    BalasPadam
  3. Trima kasih tok atas perkongsian..
    p.s lock geliga semut 2

    BalasPadam
  4. Alhamdulillah Tok dapat juga kata2 yang amat bernilai untuk dfikirkan dan kongsi bersama. Dunia ini tempat stesyen perhentian yang sementara sebelum kita meneruskan perjalanan ke.......................................

    BalasPadam
  5. Insyallah tuan tuan semua. Huhu maaf blom naik sebab tadi tok tido jam 12pm sebabkan ada tamu dtg waktu pagi heheh. Bangun pun dah lewat sgt dah

    BalasPadam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN