Jumaat, 16 November 2012

TOK SIAM KEMBALI KE ASAL

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera......


Menjejaki salasilah keturunan bukanlah 1 perkara yang mudah, apatah lagi ketika berada di negara orang yang budaya serta adatnya asing bagi diri kita. 

Namun tujuan utama Tok ke sana bukan lah semata mata mencari salasilah, tali silaturahim sesama saudara seislam itu lah yang paling penting sekali, berjumpa dan saling mengenali, bertanya khabar dan masalah serta cuba membantu menyelesaikan masalah mereka, itulah misi utama Tok ke sana , Tok Ramal pula sebagai orang baru di dalam pergaulan dengan saudara selatan Thai sebagai peneman Tok dan peneman perjalanan dari Johor ke Narathiwat sana.

Beberapa peluang perniagaan juga kami perolehi untuk sama sama dikongsi bersama saudara seislam thai di sana, Insyallah sebuah Kedai Multi Barang sudah diwujudkan Tok di Golok, Sebuah Pengkalan Gudang Di Narathiwat Juga sedang di rangka bagi tujuan transit barang dan produk antarabangsa.

Masa Tok kat sana, Tok ada bertanya juga Tentang Batu Hitam Yang pernah digunakan oleh pejuang POLO masa perang dulu, maklumlah Tok pernah dapat dulu beberapa biji dari kawasan songkhla dan satun sebelah sebelah Perlis kita ni. Kali ni Tok tanya sebelah kelantan pula... Kata mereka, sekarang batu Hitam Tersebut sukar diperolehi, namun yang hampir sama fungsinya dan juga di pakai kebanyakan pejuang selatan Thai ialah jenis Tok Wali Warna Hitam Melekat Magnet.... Tok wali ?.... Tok kenal sangat batu ni:

Nama Pantai Timur : Batu Taat Wali
Nama Saintifik : Sepentinite
Nama D China : Batu Darah Naga


Batu Ini pernah digunakan semenjak zaman berzaman sebagai bahan kekentalan kulit ( tak mudah lut bila kena benda tajam ), malah ianya mempunyai khasiat khasiat penting di dalam kesihatan manusia baik jasmani dan rohani.

Alhamdulillah, beberapa barangan Ledang dan Banding yang ditapakan juga sudah boleh keluar semua. Bagi yang sudah membayar untuk tasbeh Volcano, sila bersabar kerana tasbeh Volcano itu Masih dalam permohonan, Ya la, Tok baru balik siam, esok nak p melaka..minggu ni nak uruskan Hal kem Mistik dengan pihak Katering dan Chalet. 

Haji Kiyai Lebar memaklumkan kebanyakan tasbeh ini sudah siap diisi dengan Aura zikrullah, namun ada beberapa lagi yang belum. Kita faham bukan kita sahaja yang membuat permohonan dari alam sana, ada lagi yang berkebolehan seperti Tok ni, insyallah.


Page seterusnya............

Geliga Tok wali ---------------------------------->

4 ulasan:

  1. welcome back.. tok sunyi blog sepanjang pemergian tok.. huhu selamat kembali alhamdulillah

    BalasPadam
  2. Selamat Kembali ke tanah air Tok Mat dan Tok Ramal...

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum tok, boleh saya nk tanye ckit tok?! Tasbih yang dimaksudkn diatas tu tasbih para wali yang tok katakn dulu tu ke?? Knape shbt kita yang lain tak trima agi tok sedangkn saya dh trima?! Knape tok?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang belum terima masih dalam permohonan, dan ada yang belum terima sebab barang mereka order belum lengkap seperti tasbeh. sebenarnya ramai yang dah terima, ada 3-4 org lagi sahaja belum terima.

      Permohonan seterusnya masih dalam proses, lewat sebab tok banyak o.station dan sebagainya, esok pagi nak ke melaka umah kenduri,malamnya singgah batu pahat atok sakit. malam esok lewat malamnya tok nak upload ratusan permata dan geliga dari Ledang dan Banding yang baru selesai di tapakan .


      Insyallah... untuk malam ni, tok nak kena tidur dulu,sebab tok nak drive lagi esok ya, tok ramal pun baru balik tadi 2 minit.

      Insyallah

      Padam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN