Isnin, 28 Oktober 2013

KERIS SAKTI

KERIS KESAYANGAN TOK MAT GB

Keris Buntel Mayit

BUNTEL MAYIT.Nama yang menyeramkan, artinya “pembungkus mayat”. Tergolong pamor sangat pemilih. Kalau cocok akan cepat menanjak kariernya atau kekayaannya tetapi kalau tidak cocok bisa mendapatkan malapetaka. Karena itu bila menginginkan pamor ini sebaiknya ditanyakan dulu pada mereka yang tahu agar bisa dilihat cocok atau tidaknya.
-Keris Musuem


Nama Pusaka : Keris Buntel Mayit
Dapur / Bentuk : Carito
Pamor / Lambang / Filosofi : Buntel Mayit
Tangguh / Era Pembuatan / Estimasi : Kerajaan Bagelen
Tahun Pembuatan : Abad Ke 16
Model Bilah Pusaka : Luk 11
Panjang Bilah Keris : 34 CM
Panjang Seluruh Keris :42 CM
Asal Usul Pusaka : Temuan di Pantai Selatan
Warangka Gayaman Yogyakarta, Kayu Jati gembol.
Garansi Kami : Pusaka Dijamin Kuno / Sepuh.
Yoni / Tuah / Khasiat : Yoni / Tuah / Khasiat ; BUNTEL MAYIT. Nama yang menyeramkan, artinya “pembungkus mayat”. Tergolong pamor sangat pemilih. Kalau cocok akan cepat menanjak kariernya atau kekayaannya tetapi kalau tidak cocok tuah bisa kurang maksimal. Karena itu bila menginginkan pamor ini sebaiknya ditanyakan dulu pada sesepuh Dunia Pusaka agar bisa dilihat cocok atau tidaknya. Banyak orang yang punya usaha dan karir menanjak secara drastis karena mempunyai Keris Buntel Mayit. Energi Keris Buntel Mayit memang tidak diragukan lagi.

Keterangan Tambahan : Perhatikan Keindahan Pamornya, Keris Buntel Mayit Kuno sangat langka dan jarang yang punya. Pada jaman dulu orang sakti sebagian besar mengangkat Pusaka Keris Buntel Mayit sebagai andalan.
-Dunia Pusaka


PAMOR BUNTEL MAYAT
Definisi Dari "Buntel Mayat" adalah pamor yang melilit (buntel) dan miring (mayat) dari pangkal hingga ujung bilah Tosan Aji.

*Buntel: Melilit / Membungkus, Mayat : Miring

Adapun Filosofi dari Buntel Mayat yaitu Harapan / mensugesti pemiliknya untuk
terus memiliki semangat dalam memperjuangkan cita2nya, merambat naik terus dengan mengerahkan segala daya dan upaya hingga tercapai Cita-Citanya... seperti yg disimbolisasikan pada Pamor Buntel Mayat yg membungkus & merambat naik hiingga di ujung bilah....

Dalam Pemahaman yang banyak di percaya di masyarakat tentang Pamor Buntel Mayat hingga Menjadi Buntel Mayit..

>>Pemahaman dengan bahasa Indonesia menyebabkan kata Mayat atau jenazah atau tubuh yang sudah mati itu ditafsirkan kembali dengan padanan bahasa Jawanya MAYIT... Akhirnya Jadilah disebut jadi Pamor Buntel Mayit...

Dari Pemahaman Tentang Pamor Buntel Mayat jadi Buntel Mayit tersebut akhirnya muncul banyak mitos2 di kalangan Masyarakat yg ujungnya menjadi sebuah Ketakutan terhadap Pamor Buntel Mayat...

Lalu banyak di jumpai Keris dengan Pamor Buntel Mayat pada dilarung karena si pemilik merasa ketakutan saat menerima warisan keris dengan pamor tersebut....
-Keris Jowo



Keterangan Tambahan : Keris Buntel Mayit Kuno sangat langka dan jarang yang punya. Pada jaman dulu orang sakti sebagian besar mengangkat Pusaka Keris Buntel Mayit sebagai pusaka andalan, karena itu Keris ini menjadi buruan pejabat negara.
-Dunia Pusaka


===========================


Assalamualaikum Wbt dan salam Hormat


Bukan Ingin Mendongak kepala 

Bukan Ingin berlaku Riak dan Takbur

Namun ia hanya perkongsian Mengenai sebilah keris di dalam simpanan Tok Mat GB sempena Muharram tidak lama lagi


Pernah Melihat Keris Buntel Mayat Tok Mat GB?

Jika pernah, maka anda adalah antara org org yang bertuah , jika anda pernah memegangnya, mencium bau harum matanya dan membelek Pamor di matanya, anda boleh tok katakan sebagai bertuah.

Kerana Keris Buntel Mayit Asli Pada Zaman Abad 16 ini hanya di cipta sebanyak 2 bilah sahaja yakni sepasang bagi kegunaan Raja Di zaman tersebut. Keris ini di gunakan di dalam istiadat dan sebagai keris Hukum bagi pesalah kesalahan berat.

Sebilah di dalam simpanan Tok dan sebilah Lagi berada di Pahang, Tok x mahu bagitau di mana kerana sedang kumpul duit untuk dapatkan pasangannya kembali. Insyallah.

Tuan tuan , puan puan dan sahabat semua... keris Buntel Mayit atau Nama Melayunya Keris Buntil Mayat Adalah sejenis keris Sakti dan di akui semenjak era abad 16 sehinggalah ke zaman kerajaan Bong Sukarno dahulu, ia menjadi rebutan para Pegawai tinggi Jabatan kerajaan dan jika ia sesuai kepada seseorang maka insyallah akan mendapat derajat dan kekayaan yang hebat, namun jika ia tidak serasi, ia akan menyebabkan malapetaka ke atas pemiliknya. 

Hal Ini di akui oleh semua orang sakti dan pandai Di nusantara, Keris ini sendiri di berikan penghormatan selayaknya sebagai keris Milikan Waliyullah semenjak berdekad lamanya.

Tok memperolehi keris ini dari guru Jawa Tok yang tidak mempunyai pewaris yang amanah untuk menjaganya, dan alhmdulillah sehingga kini ia amat serasi dengan diri Tok.

Pernah Orang meminta Di maharkan pada Nilai Rm 300,000.00 dan ingin di berikan depost 10% pada hari itu juga, Tok cuma berkata.. Minta maaf Tuan... sehingga sekarang, Tok masih belum mahu memaharkannya, biar pun sekarang Tuan Mahu membeli dengan nilai Jutaan, Mungkin tiada rezeki Tok pada hari ini kerana hati ini masih berat. kalau Lagi 10 tahun mungkin boleh berubah fikiran....mungkin lah....

Cari dulu di Google Nama Keris Buntel Mayit ini, lihat puas puas dahulu Buatan Zaman Moden sekarang... jika anda kata Cantik..tunggu Tok akan memasukkan gambar Keris Buntel Mayit Ciptaan abad Ke-16 ini...lihat apa kata anda... gambarnya tidak akan di pamerkan lama di khuatiri di tiru oleh tukang Keris 
( kalau boleh tiru, silakan   :)  

14 ulasan:

  1. Balasan
    1. sama sama... tuan pernah melihatnya?...

      Kerana bukan semua org akan di pertunjukkan

      Padam
    2. belum lg tok...
      belum lg menjadi rezeki sy tok...huhuhu...

      Padam
    3. Alhamdulillah.. diberi peluang untuk melihat n memegang.. xdpt fast grab pegang pun jadilah hahahaha

      Padam
    4. blm sempat upload gambarnya huhu, bz la.. malam ni kut..lewat2 sikit

      Padam
  2. bak kata pepatah "bukan senang nk dapat barang ori" .. =)

    BalasPadam
  3. di malaysia di panggil atau sama dengan pamor lilit ubi. maaf kalau tersilap

    BalasPadam
  4. salam tok,tok bile nak kuar gambar keris buntel mayit...xpernah tengok..xsabar nak tengok...insyaallah..

    BalasPadam
  5. Aa tok saya nak juga tengok keris tu.Nampak unik

    BalasPadam
  6. Xsilap sy tahun lepas tok de upload kn gambar kris tu

    BalasPadam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN