Rabu, 1 April 2015

G.GUA KEMASIK @ G.BULOH












































Geliga Gua Kemasik. 

Di dalam kawasan kenyir ada puluhan Gua dan ratusan gua tersembunyi di dalam rimbanya. Salah 1 gua yang Tok masuki untuk persedian ritual Tok namakan sebagai Gua Kemasik kerana bila kita duduk di dalamnya akan kedengaran bungi gemersik halus seperti sebuah permainan alat musik . dan ia terhasil dari 3 batang buluh yang berlubang, berbunyi apabila adanya angin melaluinya, Tok ingat nak potong buluh ni, namun memandangkan, sayang pula nanti pasti tidak ada bunyi lagi.. maka di biarkan saja.

Antara gua yang terkenal di kenyir ialah Gua Bewah dan Gua Taat.... meh tok belanja pictnya sikit yang di ambil dari carian.. sebab tok belum sampai ke dua gua ini.

Geliga Gua Kemasik ini di gunakan di dalam ikhtiar :

Penjauh sihir

Pelindung diri dari gangguan

Mempunyai unsur Sejuk pada auranya


Ada yang memanggilnya sebagai geliga Buluh... bukan batu buluh ya, batu buluh tu lain... geliga buluh ni lain. 


Kod Produk : GNGSIK 161114-150
Bentuk : Geliga
MAHAR : RM 150






GUA BEWAH

GUA TAAT

Gua Taat unik kerana ia akan tenggelam apabila air pasang di musim tengkujuh, menjadikannya lokasi kem mistik memang mengundang parah jika air pasang..... 



1 ulasan:

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN