Selasa, 10 November 2015

GMG SEKUTU




































































Alhamdulillah segala Puji Bagi Allah yang mentadbir sekalian Alam Yang Maha Pemurah Lagi Maha Kaya. 

Sekarang ni, walau pun tok tak berapa aktif di dalam penarikan, alhamdulillah ditemukan dengan sekutu sekutu dan guru guru di Kelantan yang ingin dan sanggup bekerjasama dengan Tok bagi menjayakan Blog GB ini bersama item item perolehan mereka.

Mari lah Tok bercerita serba sedikit tentang sekutu tok di Kelantan dan Sosialime Kelantan, tah betul ke tak istilah aku pakai ni hahaha.. 

Jika tuan tuan ke negeri Kelantan, Secara Dasarnya kelihatan sama sahaja seperti lain lain negeri , namun jika tuan tuan mencari dan juga menjejak., sama Juga , tuan tuan akan melihat ia tetap sama seperti lain lain tempat. Maksud tok di sini jika anda ingin ke sana mencari Guru Guru Berjasa di Kelantan... Bukan semudah dengan bertanya.. Tuan Tuan kena menetap di sana atau berulang ke sana berkali kali untuk dapat mengenali mereka , menjalinkan hubungan silaturrahim dan sudah tentu untuk mengenali satu satu dari mereka akan mengambil masa yang agak lama, termasuklah kos. 

Dengan Bantuan Abg Megat, Alhamdulillah segala urusan tok di Kelantan Berjalan dengan Lancar sekali, semua sedia maklum tok berjaya menjejak pemilik bertap dan berjaya memaharkan darinya sebilangan besar bertap Yang dimiliki beliau, tidak cukup dengan itu Allah membuka Jalan kepada Tok dengan mengenali lebih ramai Guru guru yang sanggup bekerjasama dan berurusan, Pada ketika hari pertama tok mengenali mereka tuan tuan... Lillah hitaala.. tok amat sedih melihat keadaan mereka. 

Kebanyakan dari mereka hidup susah, malah ada yang kekurangan dari segi kesihatan , terlihat di wajah mereka, dan dari bau bau kata kata mereka penuh dengan kekesalan sikap manusia yang selama ini mempergunakan mereka untuk mencari kesenangan. 

Ada sebelum ini peniaga yang datang berjumpa mereka, bercerita tentang kesusahan dan ingin di support dari segi item penarikan perolehan guru guru ini, maka guru guru ini membantu mereka, malangnya, setelah mereka senang dengan hasil jualan guru guru ini, mereka meninggalkan mereka.... Mudah kata macam ni lah... ibarat kita menebus sesuatu barang katakan lah Rm 50... kita jual RM 600... apa salahnya jika dari 600 ni amik lah Rm 100 - 150 di bagi kepada guru ini sebagai komisen atau anggap sahaja sebagai sedekah. Apa yang tok ingin sampaikan ialah .... kebanyakan ambil dengan harga yang murah, jual dengan harga yang tinggi, harga yang tinggi tu depa telan 100% tak tengok dah guru, kesusahan guru.. jika kita pikir balik, apa Rm 50 tu patut ka dengan usaha penat lelah dia... bila kita sendiri di suruh melakukan amalan puasa, zikir yang banyak untuk menemui ilmu ini, tau.. tau rasa penat, tau rasa beban, last last tak buat. x sanggup. Nasihat tok.. kalau ada lebih lebih, bagi la sikit buat buat habuan anak bini dia. Jangan la dok pikir perut sendiri saja.. insyallah kita baik dengan orang , orang akan baik dengan kita, janji Allah tu Pasti... Allah akan balas dan bagi lebih banyak lagi kepada kita. 

Sewaktu tok berjumpa dengan pakcik pakcik sebaya ayah dan sebaya Tokwan ni. Mereka kelihatan daif, salah satu darinya muka sebiji macam Tok Kenali.... Kalau hangpa p atau selalu lalu di kawasan Bangunan Persekutuan, perasan tak ada 1 lelaki tua bawak guni di belakang... jika jumpa dia hanya senyum saja, jalan sana sini bawak guni, korang tau ka apa dalam guni tu?.... Muka macam tok kenali, agak agak korang sapa dia?.... tu guru tu... guru yang dah tinggal dunia.. yang dah tak da apa apa dan bila tok berbual dengan dia bersama abg megat, dia tidak mengeluh, namun perumpamaan yang dia pakai cukup bagus... Jerung sakit dopleh di rawat ikan ikan kecil dan di bawak duduk dalam 1 sarang, jerung biarlah sama jerung, ikan kecil biarlah sama ikan kecil. Baik guano pun make tetap make... Mato jerung hok kecik tu tetap napok ikan kecil sebagai ikan besar dan jerung tetap make ike kecil ni. guano baik sekali dua jenih ike ni. Katanya sambil senyum... tok menambah, daun tua yang layu akan gugur ke bumi , bila daun muda gugur, daun tuo akan lindung daun muda dari terkena tanah dan lembab, dan daun tua akhirnya akan lembab, daun muda tadi juga nanti akhirnya sama juga nasibnya dengan daun tua tadi , mau atau tidak, daun muda lain pasti akan menimpanya...dan benda ini akan berterusan dari masa ke semasa. 

Itu lah hidup.....itulah dunia.... bukan lama pun dunia ini, sementara sahaja, nak bergelut , nak kalut, nak berlari, nak sakit, nak bahagia, nak rasa miskin, nak rasa kaya, sekejap sahaja.. pejam celik pejam celik pejam celik.... tak lama lagi umur dah 50, tapi kenangan zaman kanak kanak masih lagi kita ingat ibarat baru semalam berlaku.... dah tak lama lagi jika mata pejam terus.... apa benda kita nampak, neraka ka syurga?... Hayat pendek ini bakal menentukan berapa Juta tahun lagi kita akan tempuh di masa akan datang selepas masyar.... jauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuh lagi... malah jika U tu di panjangkan lagi...... x cukup server blogger menampungnya.... hurmmmmm.......


===============================

Geliga Mani Gajah Sekutu ini alhamdulillah mempunyai kelebihan pengasehan, Guru yang memilikinya ialah seorang yang cacat anggota kaki di mana kakinya kecil dan pendek...bukan tok nak mintak belas, tapi tok nak minta anda fikir... di mana nak jumpa guru ini?.. marilah tok bagitau di mana.... Bangunan Perbadanan Kelantan. di sana ramai peniaga cincin dan ada 2-3 guru yang berniaga di sana... cuba lihat kedai mereka, keadaan mereka.. begitu daif, sedangkan peniaga peniaga yang ambil barang dengan mereka dan mengaku tu lah guru mereka, mengaku dalam blog... mengaku saja, 

Kemampuan GMG ini belum di uji namun tok cukup yakin ia amat kuat kesannya, selepas kami melawat guru daif ini , kami ke sebuah kedai makan di kawasan jalan Tok Guru.. mula masuk kedai tu memang takda orang, nak parking punya susah sebab ia duduk betul2 di simpang 4 traffic light.. memang susah nak park.... sedang menunggu tom yam, baru perasan kedai ini sudah penuh, sampai ada yang beratur nak makan.. alhamdulillah.. untuk pengetahuan , sebelum ini pun kami selalu makan kat sana kerana ia berdekatan dengan kawasan Poksu tinggal, jalan kaki sahaja, dan sememangnya kedai tu sebelum ini agak lengang. 

Wallahualam, mungkin rezekinya Allah perluaskan dan semoga ia terus begitu buat tuan kedai makan ini.,..


Kod Produk : GMG 91115
Bentuk : GMG
MAHAR : RM 350

RM 150

25 ulasan:

  1. tok nak maklumkan.... tok baru kena marah dengan sekutu tadi sebab jual murah mcm ni, jenis ni mani gajah paling mahal dalam dunia, kalau di indon pun peniaga tak ambil jenis ni sebab ia mahal.

    Selalu peniaga2 lain yang amik dengan sekutu ni depa juai Rm 600 , busuk2 pun Rm 400.. so tok dah mta maaf dengan dia tadi.. namun tok maklumkan dengan bersindir:

    " sy amik banyak bisnes abg pun jalan abg boleh makan , bawak anak anak makan minum, peniaga lain macam di bagitau, cuma amik seketui saja, tu pun tawar harga... kalau x bagi tak pa lah, sy x amik lagi... "

    dan alahmdulillah sekutu ni boleh bagi excuse kepada kita di GB memandangkan tok macam dah nak merajuk bhahaha...

    BalasPadam
  2. Balasan
    1. Jangan merajuk tok nanti hilang seri dan keseksian tu haa..

      Padam
    2. Stock dapur rege sama kt cini ker tok

      Padam
    3. same je tuan IB.. tapi kalau pandai bisik, pandai seru, cer tanya tok dalam mimpi kot boleh dapat rege koutim hehe

      Padam
    4. Hahahaha...den tau tok..kawtim-kawtim
      .

      Padam
  3. Kebanyakkan guru2 tu hidup susah ye tok, nak buat mcm mana...diorg bukan org sini....

    BalasPadam
    Balasan
    1. Marilah kita membeli sambil membantu mereka kt sini...

      Padam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN