Isnin, 13 April 2015

SAMPAI JUGAK

Tok masukkan di bawah Label KEMBARA je la kan..

Assalamualaikum wbt dan salam bahagia, 

Alhamdulillah tok baru sampai sebentar tadi... dari Perlis nu gerak dalam Jam 10am, sampai umah sini dalam jam 4.00am... haha... sebenarnya saja ingat nak ikut jalan Jeli la kononnya... 

Alhamdulillah pengebumian Nenek Tok Di jalankan pada Jam 5.00pm hari jumaat, beliau meninggal di Hospital Kangar Pada Jam 8.15pm. semua urusan pengebumian berjalan dengan lancar walau sebelum jenazah di keluarkan dari rumah, hujan turun dengan lebatnya dan itulah hari pertama hujan turun dengan lebat selepas beberapa lama musim Kemarau di sana. Tak tau la hari ni hujan lagi ke tak.

Tok x boleh stay lama di sana memandangkan banyak urusan perlu di jalankan antaranya nak setup kedai Butik di Marang dan Di JB sana. dan beberapa hal lain yang juga penting. Selesai sehari selepas semua urusan jenazah, Jam 10 pagi 12hb tok berangkat balik lah bersama adik ipar tok tu.

Sampai di Jeli Tergerak hati nak masuk ikut dabong-Gua Musang.. entah macam mana, so masuk je la kan... drive punya drive dekat 2 jam, lagi 45km nak sampai gua musang, kenderaan tok terhenti sekejap memandangkan Jambatan ke G,Musang Runtuh akibat banjir lepas... kami terpaksa berpatah kembali ikut Jalan Dabong... so sebelum sampai ke Jalan Dabong tu, jumpa Gunung Stong , singgah jap, bagitau ke adik ipar tok si Hashim, Jom la, maybe kita kena buang sewel kita ni mandi dulu kat sana, Minyak pun dah nak habis ni... so kami pun singgah la sekejap ke Gunung Stong tu, keadaan lengang... erm, adik ipar ke kedai makan, sementara Tok menyusuri anak sungai ke atas sikit, lagi pun orang memang xde time tu, lewat dah pun , hampir jam 6.30pm. Duduk sebentar dan bertafakur .. sedekah fatehah pada Arwah tok dan nenek terlajak la sedekah pada sekian sekian orang orang sana juga, Zuuuppp. mai la 1 hamba Allah ni dok tepi.. ( org halus la ), berbual dan berbual, dah kenal dah pun masa datang buat G.P lepas . Kali ni tak mintak apa apa la, badan pun penat... sekadar berbual sahaja.

Then sekitar jam 7.00pm, kami meneruskan perjalanan melalui jalan Dabong.... tuuuuuuut jumpa di depan sebelah kanan....GUA IKAN... hehe... tengok meter minyak pun lagi sikit je nak capai jarum merah, so cakap dengan adik ipaq...kita singgah dulu la kat gua ikan ni, jamak semayang la.... adik ipaq terpinga pinga, isk..macam la takda masjid..hahaha... so sebenarnya ada hajat la sikit... Kemudian Tok menghubungi Murid tok di Kuala Krai Puan Juwita untuk dia dan suami ikut sama sama sebagai jemaah.. tok ingat nak henjut emas barang setongkol dua, jadi la kan.... Namun puan Juwita tak dapek la nak join kita orang disebabkan beliau kini di hospital, baru 2 hari beranak.. dapat baby boy, tahniah lah.... so..tok pandang hashim, hashim pandang tok.... erm, kami berdua je la kot nak henjut hahahah.... selepas solat maghrib ala ala pengembara gitow kat luar gua, Tok pun bersiap la nak masuk... hanya berbekalkan lampu suluh power bank dan 2 biji cincin sarang ulaq tok... tetiba tok teringat 1 perkara... Tok x leh masuk ke sana memandangkan masa dengan Guru Tok Nan Parit sulong dulu, tok mungkir janji dengan orang Gua Ikan ni....ini cerita dah lama la... ceritanya dulu tok pernah bertunang dengan seorang Puteri dari Gua Ikan ni, dan di akhirnya x jadi sebab tok putuskan pertunangan, bukan sengaja, tapi kerana masalah lain la.. perjanjian x selari dengan kehendak... lama dah kes ni.. gang gang Wali Suci JB tahu la , terutama murid murid Tok Nan dari kalangan Lect UTM nu... soooooo.. lepas untuk solat saja la..... pahtu kami pun balik...... Dalam perjalanan tu ada jugak cerita hebatnya, tapi malas nak cerita , ceritanya terlebih hebat dari gua ikan dan apa pun dalam perjalanan ini,  bab tu biarlah si adik ipaq ni sorang saja yang tau.

Ok habis bab perjalanan.... Semasa di Perlis, Jumpa la beberapa sahabat ayah tok... ada sorang ni tiada anak lelaki.. di pendekkan cerita tadak sapa nak waris ilmu dia, Ilmu pakcik ni kategori langka dan Tunggal, maksudnya hanya boleh di warisi saja, kalau tok amik pun tok x leh ajaq ke orang... so di pendekken cerita, tok amik la, asalkan ilmu putih kan.. orang memberi kita menerima. x baik menolak. :)

Erm ..apa lagi ye nak cerita dalam ni... ah, skrg pun dah jam 5 lebih, tok blom tidoq lagi... so tidoq dulu la, kita sambung esok pulak.............

( Ini cerita pun dah pusing lompat lompat, maaf la, kepala tengah pening lagi mabuk driving )

* Update dah masuk....

5 ulasan:

  1. Alhamdulillah,tok selamat sampai..rest la dulu tok..

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  3. cerita yg hebat tu saya nak korek2 tanya hashim boleh tok...hihi..nanti bila allah izin kita jumpa lagi tok...

    BalasPadam
  4. Uishhh....menarik betul cerita Ni. Tp la kan,tang yg sembunyi tu la jd makin nk tahu Tok.

    BalasPadam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN