Selasa, 14 April 2015

G. KEREZEKIAN


































Item ni juga ikhlas dari Kiyai Haji Kawah, peringatan bahawa beliau sentiasa ambil berat kepada Sesama saudaranya di alam manusia nyata.

Bagaimana tok nak kabor bagaimana sedih dan prihatinnya beliau melihat kesengsaraan kebanyakan saudara seislamnya... 

Begini al kisah kiyai ini.... sekitar 200 tahun yang lepas dia ni manusia macam kita. Namun pemergiannya ke alam sana dia anggap sebagai sebuah kesilapan apabila kesalannya di luahkan. Hal ini terjadi apabila beliau menikahi anak seorang kenalan yang di jumpai di dalam hutan Pahang semasa memburu dan kenalan ini mempelawanya ke rumah beliau yang jauh ke dalam hutan. Masa tu Kiyai hanyalah orang biasa yang tidak tahu apa apa pasal orang halus , minatnya lebih kepada memburu dan menjebak ayam hutan bagi di jual kepada penduduk kampung. 

Selepas bermalam di sana selama beberapa hari beliau di tawarkan bernikah dengan salah seorang anak kenalan ini dan memandangkan isterinya sudah tiada, beliau menerima pelawaan ini tanpa ingat anaknya masih ada di rumah menunggu kepulangannya, ketika itu anaknya berusia 6 tahun dan di jagai oleh adik perempuannya. 

Selepas perkahwinan , Kiyai tidak dibenarkan pulang kerana alasannya beliau mempunyai tanggungjawab sebagai seorang suami. Lama kelamaan sekitar hayat manusia 100 tahun barulah beliau menyedari beliau sudah menikahi gadis alam bunian dan hidup di sana sehingga kini. Kiyai Hj Kawah mengambil kesempatan mempelajari hal hal agama melalui seorang guru ugama dan kini beliau sendiri menjadi guru ugama pembimbing kepada kerajaan Betong..... cerita ni tok dah pendekkan sebab benda bab orang, x elok kita cerita lebih, sekadar apa yang diizinkan untuk di jadikan pengajaran sahaja

Item di atas untuk kerezekian 

Kod Produk : GREZEKI 13415
Bentuk : Geliga
MAHAR : RM 0

Kos Pos : Rm 10
Kos Pekerja : RM 20
Kos P Amik di Betong : RM 30 ( Petrol )

TOTAL : RM 60

7 ulasan:

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN