Rabu, 18 Mac 2015

TOK NAK TANYA ANDA...

Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera semua...

Di page ni tok nak tanya pendapat anda, dan keputusan juga kita akan pakai menggunakan pendapat majoriti.

Tok ingin memasukkan Peranan Pawang Bukit Salak di dalam Blog GB ni serta medium maya kami yang lainnya. Namun Tok serba salah memandangkan khuatir Peranan Ini akan membuatkan org menyalah guna, Menyalah tafsir atau Paling teruk ia berleluasa dengan dasyat sekali.

Sudah berbulan tok berfikir untuk memasukkan peranan Pawang Bukit Salak dan sudah tentu puasa 41 hari yang akan di jalankan mulai esok adalah untuk menstabilkan kekuatan di dalam keilmuan tok yang satu ini , sudah pasti kerana Allah Swt.

Ilmu Pawang Bukit Salak yang Tok ambil suatu masa dulu di Sarawak lebih kepada penangkal, Azimat , bahan bahan santau , medium Alam Bunian dan Perubatan. Perubatan yang di jalankan melalui keilmuan ini ialah secara jarak jauh, scan jarak jauh dan sebagainya, Kalau sekarang tok tiada keupayaan untuk scan jarak jauh atau melakukan perubatan jarak jauh bagi yang bertanya baru baru ini kerana Tok cuba suatu masa dulu untuk meninggalkan amalan ini. 

Namun di sebabkan kini, tok melihat terlalu banyak kes curang, Kena sihir , sakit pelik dan lain lain, malah ada yang dah menghabiskan ribuan ringgit merubat namun tidak juga berhasil. Terkadang pasangan kena calit minyak pengaseh. Semasa di Sarawak dulu di Perkampungan Kabong, tok melakukan tugas merawat sebagai pawang bukit salak dan alhamdulillah mampu mentawarkan minyak pengasih, memusnahkan botol minyak pengaseh yang di gunakan untuk menganiaya orang lain dengan izin Allah Swt.

Punca sebenar tok tidak membawa lagi dan menggunakan ilmu ini kerana my happy life will gone.. ada something yang akan membuatkan tok menjadi seorang yang serius... senyum..memang jauh sekali la apatah ketawa. Dan sumpahan di dalam keilmuan ini ialah " Jika bersahabat, Kekal hingga akhir hayat, Jika Bermusuh..kekal hingga akhir hayat ". Entahla... kekadang tok rasa diri tok dah lari dari niat asal tok dulu iaitu nak membantu manusia lain menggunakan keilmuan. Namun semenjak tok tidak menggunakan ilmu ini lagi.. Tok rasa diri Tok seperti semakin hilang dan hilang. Semakin nak menjadi macam org lain... seperti kehidupan orang lain iaitu kehidupan orang biasa yang bukan luar biasa. 

Tok cuba tinggalkan dulu kerana ya lah, jika kita serius..org pun takut nak bkawan, sedangkan tok inginkan kawan.. namun bila kita jadi biasa seperti org lain, org berani take advance dengan tok..Jika dulu... Erm... Entah la apa dah jadi. Dan Tok meninggalkan amalan ini atas faktor ingin menjaga hubungan kekeluargaan ( pada waktu itu )... jika kini tok lihat wifew tok pun 2x5 5x2 juga dengan Sifat tok yang dulu. Di sebabkan itulah pikiran nak kembali seperti dulu tu ada.

Namun tok khuatir juga jika peranan ini akan membuatkan org di sini menyalah guna.. sebagai contoh.. ramuan santau, jika tok maharkan. No No...of course ia mahal kerana kalau murah , silap ri bulan anda di santau anak sendiri.... bahan santau di maharkan bertujuan menjaga diri ketika dalam bahaya, rumah di datangi musuh yang datang untuk memusuhi, kes murtad..murtad ni boh santau je habis cerita. Itu kalau cara tok, kalau cara orang lain?.... adakah mereka boleh buat mcm tok buat atau drg akan sesuka hati santau sana sini.?.... bukan itu sahaja, ada ramuan lain juga yang merbahaya seperti minyak Batuk darah, asal hidu musuh akan muntah darah. Ada juga bahan santau kulit , ada juga bahan penunduk pasangan , pengikat nafsu agar x selingkuh, jika selingkuh insyallah melekat... jika di dalam permaharan blog lama tok dulu .. ada di jual semua benda ni. 

Bagaimana... apa pendapat anda..... Tok cuma tak tahu apakah keperluan mereka di luar, cuma yang tok nampak benda macam ni sepertinya perlu bagi lawan semula bomoh bomoh yang menjual barang dagangan mereka untuk di salah guna. 

Yang Serba Salah
TMGB

59 ulasan:

  1. Kot mana pun saya tetap sokong tok..

    BalasPadam
  2. Uihhhh berat sungguh dugaan tok ni
    Pe2 pon semoga dipermudah kan aminn

    BalasPadam
  3. Kot mana pun saya tetap sokong tok..

    BalasPadam
  4. Aduila Tok. Berat jgk Ni. Benda ni adlh sgt elok,cuma yg x best nye klu musuh jd musuh sepjg hayat tu. Kot2 dikhuatiri musuh tu dh bertaubat n kembali ke jln bnr.

    BalasPadam
  5. Salam tok.. x salah nk kembalikan jiwa pawang bukit salak tu atas tujuan kebaikan umat.. bab buyer buat onar atas ilmu tu boleh di perincikan seperti bila buyer nk beli sesuatu item seperti santau, perlu ade perjanjian dengan tok untuk guna ilmu tu atas keperluan sahaja..bukan untuk aniaya org lain..kalau langgar perjanjian buyer akan kene tumbal atau sebagai nya la..lagipon tujuan asal ilmu pawang bukit salak kan tuk kebaikan bersama..cuma jiwa pawang tu gak keras kerana dek ilmu nya yang tinggi..sekian 20sen dari tuan hamba..hehehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang lah, tapi rasanya bukan semua org akan faham.. itu masalahnya nak berdepan ngan org org x faham ni

      Padam
  6. bagi pendapat along x usah tok... nnt org akan salah guna,silap2 kena btg idung sendiri... mmg tujuan asal nk melawan bomoh2 yang buat kt org,tp dikuatiri bila dh menjadi ader pulak setan2 yang menghasut utk wat jahat.. kita x tahu hati org tok,kdg2 dpn manis,blkg nauzubillah... bila diri dh rasa 'power' mula tunjuk hebat,test org sana,test org sini... nnt tok jugak yg sakit kepala...so aper pendapat yg lain??

    BalasPadam
    Balasan
    1. Btul tu tok...ucu setuju ngan along...lg pn pn ucu suka ngan tok yg skrang...xnk tok yg garang 24 jam....huhu

      Padam
    2. Sy sokong pendpt along n ucu Tok. Kami selesa ngan penampilan Tok hari ini.

      Padam
    3. erm entah la.....cuba perhaluskan pujangga jiwa tok di bawah sana

      Padam
    4. Saya sokong dengan pendapat along.. Tak usah la tok.. Bahaya tu..

      Padam
    5. along faham maksud tok tu,cuma takut dpt kt org yg ader niat lain jer... memang tujuan asal nk lawan bomoh2 yg wt jahat tu,tp bila dh hebat lain lak jd nyer... dah lh org melayu kita ni byk PHD... kang tgk org senang sikit santau,x puas hati bisnes org maju santau... tok pun dh lalui sumer tu kn... ish.. porak peranda nnt melayu kita tok...

      Padam
    6. yang mana PHd ni santau je takyah banyak cakap. merosakkan hati org lain saja.

      Erm tapi. ye lah betul jugak tu...melainkan letak penumbal.. santau xde sebab diri kena balik

      Padam
  7. Tok mat..insyaallah kalau untuk jalan kebaikan..dan membantu orang ramai apa salahnya...

    BalasPadam
  8. Salam TOK mat,Teruskan demi kebenaran Dan perjuangan tapi jangan diajarkan takut Salah bawak.Maaf TOK sekiranya khilaf pandangan.

    BalasPadam
  9. Arghhh, jiwa kacau merundungku kini..........

    Kelihatan suram awan di langit malam, bintang bintang bertaburan berkerlipan indah tidak seperti hati yang satu di saat menapak di bumi Allah. Ya...mungkin suatu masa aku mampu menjadi seperti bintang itu, berkerlipan memandang bumi.....

    Ku titip kan nota, kata demi kata, sedangkan fikiranku bercelaru, adakah ini pilihannya?.... Adakah ini keputusannya?.... adakah ini pengakhirannya bagi jalan yang ku pilih semenjak 15 tahun yang lepas?....
    Ke hulu ke hilir bersaksikan matahari dan bulan, bertemankan langit dan awan mencari ilmu untuk berbakti.... pengakhirannya... beginikah?.... Jadi.. apa gunanya anugerah Allah ini padaku jika sedikit pun tidak mampu ku gunakan di jalan kebaikan...jika sedikitpun tidak dapat aku gunakan hanya kerana kata kata pasir di sahara?... pasir yang kering kontang tiada berair dan yang ada hanya debu... adakah deruan angin gurun ini bisa membantutkan tujuanku?..... entah.... walau gurun itu tiada airnya, namun tetap ada yang sudi menghuni....


    Apa lagi... Apa lagi yang ingin dek awan?. Langit berkata .....hentilah, awan pula terus mengajak berjalan, bintang bintang terus berkerlipan sementara bulan terus redup di telan awan malam....

    Tunas baru tumbuh menghijau suatu masa tetap layunya ke bumi...

    Kata pujangga, biar hidup ibarat arus sungai, mengalir perlahan di atas, namun di bawah deras arusnya... resam padi makin berisi makin menunduk , resam ubi kecil di atas besar isinya di bawah tanpa kelihatan.... Apa itu yang perlu?... diam diam ubi, lama lama masuk ke kuali, menunduk padi, akhirnya masuk juga ke rice cooker... arus sungai perlahan, akhirnya tetap deras di muara kecil.... lalu apa untuk hati ini... adakah hanya untuk di simpan sampai ke mati atau ........... jika tidak di guna pasti ia sia sia.. kembali bulan dan bintang menjadi suram melihatkan hati ini kini sengsara .........

    hati yang dulunya indah ibarat pancaran suria pagi....

    kini suram ibarat bulan di litup awan...............

    BalasPadam
  10. sy sayang tok yg sekarang ni..heee.. andai kata jika itu keputusan tok, kami akan hormati.. terbang lah bebas seperti burung tok, jgn dikurung diri dgn kehendak hati.. bab slh guna ilmu tu tok jgn maharkan atau ajar secara terbuka.. just open tajuk dlm blog..sapa yg nak pm tepi..kene ade interview dan scan terlebih dahulu sebelum diturunkan sesuatu ilmu itu.. sy yakin lebih byk kebaikan dr keburukkan.. inshaaAllah.. just my 2cent tok..

    BalasPadam
    Balasan
    1. saya setuju dengan pendapat Tn. Jusrizal.
      dan tambahan dari saya yang kerdil ini tok, buatlah Solat Istikharah.
      InsyaAllah.Semoga segala urusan-urusan tok dan kita semua dipermudahkan, dilindungi dan diberkati Allah..Amin Ya Rabb..

      saya pun sayang TokMat

      Padam
  11. Tok, life ni full of colours. Cuma depend on jalan dan hala yang mana kita pilih. Dengan menjadi sorang yang luar biasa dari yang biasa, adakah ia penting? Is that you really needed or wanted to be? NEED is one thing, WANT is another thing. Tok kena differentiate it. Dpt tolong orang, mmg bagus cuma ramuan tu lebih ke negative side jika di salahguna nanti. Mungkin tok boleh buat ia batal secara automatic jika seseorang tu salah guna? anyway, just my 2 cents. We just live for once in this world, choose the best which suits you, tok. Kalo tok nak happy life, then just walk on. We have to take and give, there's no perfect thing in our life ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. erm, sebagai wakil bangsa cina, tuan kev berbicara... tok terima pandangan ni... dan masih mempertimbangkan pendapat rakan rakan lain, nak membatalkan tu boleh, nak menumbal balik jika salah guna pun boleh, sebab tukang buat pasti ada kuncinya.

      Sebenarnya.. tok lebih bahagia dengan kehidupan serius tok dulu.... itu jika anda semua nak tahu lah.... boleh kata jika kini ketawa, dan senyum...mungkin bukan dari diri sebenar tok.... dan tok sememangnya suka diri tok yang lepas.

      Padam
    2. There you go, tok. You have your answer ;)

      Padam
    3. Hehehe..kita sama2 teruskan perjuangan tok..ingat pesan hang tuah..

      Padam
    4. Hehehe..kita sama2 teruskan perjuangan tok..ingat pesan hang tuah..

      Padam
  12. Assalam tok.. Pendapat saya.. Niat tok itu mmg diakui baik.. Tapi yang dirisaukan adalah org2 diluar sana.. Ada 2 kategori.. Kategori pertam ialah yg bukan dalam bidang. Golongan ini jenis yg x faham.. Tok buat mcm mana pun klu x faham.. Maka x faham jugak. Jadinya mulut org x boleh ditutup. Kategori ke 2 ialah yg dalam bidang.. Yg ini patut dirisaukan.. Sebabnya.. Mereka2 ini pasti mencuba utk lastik tok sbb mungkin juga tok dh pulangkan buah lastik mereka atau mungkin tok dh putuskan tali lastik mereka. Golongan ni hanya menunggu hari kosong untuk melastik. Pendapat saya.. Banyak yg negatif utk tok hadapi.. Sekadar 20 sen saya..

    BalasPadam
  13. tok...cer try buat solat sunat istikaroh tok..insyaallah cek sentiasa sokong tok..garang pon comey apaaa

    BalasPadam
  14. tok...cer try buat solat sunat istikaroh tok..insyaallah cek sentiasa sokong tok..garang pon comey apaaa

    BalasPadam
  15. Hidup ibarat roda apa pun akan kembali asal keputusan pada diri kita sendiri yg penting jangan kita menyesali apa yg telah kita lakukan baik@buruk bukan ditangan kita segala2 sudah dicatat sang pencipta makluk segala alam

    BalasPadam
  16. +sang pencipta penguasa segala alam maaf pembetulan ayat tertinggal

    BalasPadam
  17. Tok tenang Tok
    Rilex..
    Ingin kongsi sikit..
    Setiap manusia akan merasa kan seperti yang Tok sekarang alami cuma senario nya berbeza..people from all walks of life..ia itu life crisis yang mungkin datang nya dari external factors yang overwhelm sehingga pengaruhi kita punya mind atau pun internal factors yang bertindak serupa dengan external factors yang kedua dua nya sekali infuence kita pun mind yang menyebab suatu perasan yang jika tidak di kawal rapi akan menyebab kan seseorang buat keputusan yang akan merubah diri mereka termasuk keaadan di sekeliling mereka. Ada kala perubah itu positive dan ada kala perubahan itu negative. Jika perubahan itu berlaku besar kemungkinan ia menjadi permanent atau pun jika mahu turn back akan memakan masa yang amat lama. Saya sokong Tok kerana berbulan bulan thinking and thinking dan akhirnya luah kan di blog untuk pandangan kerana ingin mendapat pandangan public. Saya suggest Tok buat self reflection and internal debate yang semasak masak nya kerana ini adalah decision paling critical in your life. Saya understand perasaan tok lihat video tok from youtube ..definitely ada pihak pihak yang sakit hati..dan kita pun tak tahu apa cari lagi mereka mahu laku kan untuk melihat tok jatuh. Tapi itu semua dengan izin Allah nak jadi tak jadi hanya Allah punya kuasa. Jadi tok di sini saya mohon sama tok keputusan yang terbaik dengan menilai present dan future environment yang tok akan lalui. Berdoa lah kepada Allah supaya dapat pilihan yang terbaik. Dan ilmu yang ada pun tok sekarang ni pada pendapat saya alhamdulilah. Dan apa keputusan tok pun saya harap hanya tok yang tahu dan saya harap untuk pengetahuan untuk diri tok dan orang tersayang tok kerana duri di dalam daging ada dimana mana sahaja. Bagi sahabat yang di blog yang minat kan benda itu..relax je..ada ada tak de..the power is with tok mat and of course gerak kan dari Allah.
    Tok Mat..chill man..the power is in your hand.

    BalasPadam
  18. assalamu'alaikum..sy yakin tok mat lebih mengetahui yg mana baik dan yg mana buruk..dan mana yg lebih di antara keduanya..dengar kata hati dan renungilah..sy harap semoga tok mat dapat buat keputusan yg sewajarnya..terima kasih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. jika sampai tok bertanya di sini, maksudnya akal tok pun dah sikit mereng skrg ni memikirkan hal ni, sebab tu tok perlukan pendapat lebih dari 1 akal...

      Padam
  19. Dari kata2 tok...nmpknya tok lbh suka diri tok yg dulu....dan nmpknya hati tok lebih kpd jiwa pawang bukit salak....jika tu petunjuk slps tok wt solat istikarah..myb ia baik untuk tok....terpulang kt tok...cuma ucu nk bg pendapat 5 sen ucu ni...kalo bnyak keburukan dari kebaikan baik x usah...tp kalo tok nmpk bnyak kebaikan dari keburukan...tok teruskanlah....

    BalasPadam
    Balasan
    1. memang tok suka diri tok yang dulu, tapi jika ia aktif semula, tok juga yakin ia lebih banyak kepada negatif. orang lebih sukakan benda - dari yang +. Tapi bukan itu yang cuba tok tekankan. Yang tok lebih utamakan ialah skrg pun tok menerima banyak sangat aduan pasangan curang, curang dan curang, dan semuanya dari wanita yang buat pasal akibat penangan minyak minyak yang sekarang ni mudah sangat di perolehi.. terlalu banyak dan mudah, asal bayar, dapat... asal bayar..dapat... itu masalahnya dunia skrg.

      Mungkin jika tok nak keluarkan pun. rasanya barang barang yang kurang risikonya ke arah negatif... macam bahan bahan dan rempah ratus maut tu, ia agak ekstrim. minyak kunci nafsu pun ekstrim...kalaulah ia di salah guna ke atas pasangan yang belom berkahwin?... Masalahnya ialah jika kita meletakkan pula bahan atau bacaan penumbal balik iaitu kunci, kesan dan khasiatnya pula akan berkurangan.....

      Ilmu ini panas , kerana itu bila tok mula mengamalkannya kembali ia akan mengubah identiti dan mood pengamal. mudah marah, serius, sensitif dengan situasi. Insyallah mungkin melalui latihan 3 tahun ini di dalam sabar itu boleh menjadi dinding amarah apabila panas meresap ke dalam jiwa. Bagi tok , ini ialah keputusan yang serius kerana ia melibatkan banyak perkara dan apa yang ada di sekeliling. Insyallah tok cuba mana yang terbaik.

      Padam
  20. Salam tok. Ini hanya secebis nota dari apa yang saya belajar. Tiada kebaikan dari penganiayaan walaupun datang dari niat yang baik. Penganiayaan tiada pengampunan disisiNya. Tok pertimbangkanlah sebab tumbal balik atau tidak, Sang Penciptalah yang akan menghisab kita di hari kiamat. Itu lebih penting dari segala ilmu yang ada di dunia.

    BalasPadam
  21. sudah berkali kali , jika anda lihat ada page page " pawang bukit salak kembali..." tapi last last diam..sebab tok serba salah... benda ni cukup berat. ada 1 hamba Allah ni di FB , bini lari. dan tadi ada1 kes lagi... tok hanya boleh kenalkan pada guru yang lain... sebenarnya insyallah tok boleh buat..tapi hati serba salah... kalau lah 1 masa bukak macam dulu..jadi macam dulu... duduk di kabong sarawak, tapi di junjung sampai ke miri. dah nak macam ayah Pin waktu tu. tapi tok undur, undur diri. kalaulah ia jadi lagi macam tu selepas ni dan tok lupa , bagaimana?..

    Tapi kalau x bantu, sedangkan kita ada ilmu tu... dah macam langgar janji dengan guru, kalau tolong..org jadi apa pula pada kita... taksub dll... aduh... hati berkata , biar hina dunia, asal mulia di sana.

    Serba salahnya, dulu sibuk sana sini belajar itu ini, nak bantu orang dan nak tolong orang serta minat...bila mai tahap ni. Rasa macam x boleh blah pulak... macam tak boleh la... x boleh buat, kalau buat jadi tu, jadi ni... dan hati gundah gulana. Kalau masa mula dulu syiok la.. org mai umah mtk tolong, kita pun ada teman berbual..kongsi ilmu dan pengalaman, sekarang... rasa macam.. ah, nanti org pandang aku mcm ni, nanti org taksub, nanti dan nanti.... rasa macam nak lari duduk dalam hutan kalau xda bini, Mujur ada bini, dan semestinya mengapa Allah takdirkan ia sebagai dinding utk halang tok ke hutan.... why..lucu tok nak ke hutan.. common la, hutan tu umah no 2 tok tau... hahaha. kalau jumpa rimau lari gak. hantu boleh buat member lagi kut.

    So tok fikir dan fikir, ada wife, dan aku di sini skrg, WHY?...why Allah letak aku di sini dan Why Allah takdirkan aku kahwin lagi dan kenapa aku tidak di Johor atau di perlis sahaja. Why... Hati melonjak lonjak nak pergi berjihad, korang tau, tok kekadang bangun dalam tido, pepagi berpeluh dan kekadang berpeluh peluh , bukan sebab senaman, tapi sebab asik terpikir masalah di sana , yang di perangi... hati nak pergi, namun kaki x nak berganjak. WHY?.... bukan sebab wife... wife cakap.. tok di mana pun dia akan ada. walau angkat meriam sekalipun , dia sekali akan angkat meriam dan tok tahu dia serius. But... WHY... apa peranan ku lagi di sini, apa lagi perlu ku lakukan di sini tugasku sebagai seorang Hamba, pastinya ada tugas lain dan apa kah ia, hanya Allah yang tahu.

    Tok asew, korang baca ni, sekali ngan korang mereng kang....

    Mungkin PAwang Bukit Salak akan muncul, namun insyallah ia akan sediakan barang barang + sahaja dan untuk membantu agar kegusaran hati tok ini terungkai...... erm..apa masalah dan kaitan pawang dan masalah jihad... hah..entah lah .... maybe i need some rest....

    BalasPadam
    Balasan
    1. cakap pasal duduk dalam hutan .... tetiba wife tok cakap " dah kanda x ajak ".... erm duk dalam hutan.,. mcm idea mereng je hahaha... org asli pun nak duk bandor kan

      Padam
  22. Assalam tok,mcm ni la tok,sekadar cadangan tk salah kalau tok aktifkan balik keilmuan tu,cuma saya cadangkan elok lah sekiranya hanya bab scan dan merawat jarak jauh, bab santau ni tok kena tengok situasi dulu ada kah perlu di gunakan,sekiranya ada jalan lain cuba dulu cara lain,kalau kes yg tk leh guna cara lain baru guna cara tu..bab kata org tu,sekali melangkah pantang undur tok..yg mana elok saya sokong, elok tuan haji elok la saya,

    BalasPadam
  23. Saya sokong 500% ckap tuan cheknik..
    Dan saya sokong tok untuk buat kebaikkan ape salah nye..ape2 yg tok buat saya sokong 1000 Kali %.aminn

    BalasPadam
  24. Kalo camtu apo nk di kato lah..tidur sambil tangan boh kt atas dahi la jawabnya..hehehe..

    BalasPadam
  25. Kalo camtu apo nk di kato lah..tidur sambil tangan boh kt atas dahi la jawabnya..hehehe..

    BalasPadam
  26. As-salam, Tok Mat GB. Saya setuju tok aktif kembali Pawang Pasir Salak. Allah s.w.t sdh tentukan kelebihan dan mesti ada kegunaan utk kebaikan. Sama ada Tok mahu aktifkan @ tidak hanya prinsip kebaikan perlu diutamakan.

    Pendapat saya mudah sahaja, Tok aktifkan Pwang Pasir Salak kerana ada nilai baik sepatutnya kepada mereka di luar sana. Tok tidak rugi apa-apa sebab Tok sudah melalui jalan yang jauh. Pilihan ilmu sudah diletakkan ditangan Tok. Allah tetap juga menentukan awal dan akhir.

    Selaku murid yg serba kekurangan dan rakan seguru dlm blog ini, Alang-alang Menyeluk Pekasam, Biar Sampai Pangkal Lengan. Membujur Lalu melintang patah. Saya mohon maaf jika ada yang tersilap bicara. Semoga sentiasa harmoni...

    BalasPadam
  27. Saya sokong apa pun keputusan tok.

    BalasPadam
  28. As salam tok mat, sekadar numpang lalu dan memberi pendapat yang lemah, semua pilihan sebenarnya ada di tangan tok. cuba kita renungkan ayat di bawah;

    “Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
    (Surah Al-Baqarah ayat 216)



    “Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya.”
    (Surah Al-Baqarah ayat 286)

    Sama-sama kita renungkan dengan mendalam maksudnya..tafakkur sesaat kan lebih baik dari beribadah sepanjang malam...Apapun saya sentiasa mendoakan kejayaan tok dunia dan akhirat..amin. semua pilihan tok ada pro dan kontra, selepas istikharah tekadkan niat dan bulatkan hati untuk memilih janan mana yang tok sukai:-)
    semoga suksess!

    dalam serius ada lawak TMGB barulah syok...tak gitu semua?? sapa setuju angkat tangan..hehe

    wassalam...


    BalasPadam
  29. Berat mata kami yg memndang,berat lg bahu tok yg memikul.kami faham.klau tok dh buat isthikarah,dan ptunjuknya telah pun tok perolehi dgn izin Allah.maka itulah ketentuan dan takdirNya buat tok.pasti ada hikmahnya.hanya Allah shj yg tahu.berserah spenuhnya kpd Allah swt.kami sntiasa mndoakn kbaikan & ksejahteraan tok skluarga.mg Allah prmudahkn..

    BalasPadam
  30. Ada rahsia di sebalik rahsia...
    Setiap rahsia menutup rahsia yang lain...
    Rahsia yang tidak pernah selamat...

    Dari yang tunggal, pecahnya bercabang...
    Yang berat menjadi ringan...
    Yang susah menjadi senang...
    Yang baik sama di kongsi...
    Yang buruk sama di hadapi...

    Yang tunggal menjadi Sang Sida...
    Yang 30 Pemimpin Kabilah...
    Yang tunggal memberi pendapat...
    Yang 30 boleh melaksana...

    Jangan di biar bahtera belayar tidak bernakhoda...
    Kelak pelayarannya tidak singgah ke pelabuhan...

    Yang 'raw' boleh di canai...
    Yang malap mampu di gilap...
    Yang khianat di lepas ikat...
    Yang setia mohon di berkati...

    10 tahun boleh di tunggu...
    Pelbagai sandiwara mungkin berlaku...
    Yang terkini harus bersatu...
    Melengkapkan irama dan juga lagu...

    Tanpa kejahatan, kebaikan itu tidak dikenali...
    Tanpa kebaikan, kejahatan itu hanyalah sia-sia...

    Aku hanya ingin lega bernafas...
    Menulis cerita bukan hanya sekadar di atas kertas...

    Apa-apa pun...
    Wat lek wat 'peace'...
    Kita 'vape' dulu...
    Muahaha...

    NUKILAN IKHLAS,
    hamba yang hina

    BalasPadam
    Balasan
    1. Tongkang Hamba belayar di 3 lautan, walau tongkang buruk rupanya, namun isinya penuh emas dan permata...........

      Padam
    2. TONGKANG BELAYAR DITENGAH LAUTAN,
      NAKHODA NYA SAORANG ANAK MELAYU,
      APA LAH GUNA SARAT MUATAN,
      KALAU TIADA ARAH DITUJU.

      Padam
    3. Erm..... berlabuh sauh memikirkan yang x sudah.....kompas pula tenggelam di dasar lautan ,hanya berharap panduan bulan dan bintang

      Padam
    4. Hari ni tok akan berangkat ke 1 tempat dan akan ke satu tempat yang lain pula untuk memutar kembali masa lalu

      Padam
  31. dop la bekeng, cuma sebab ia panas, ia cepat marah dari kebiasaan. dan lebih kepada serius.. benda ni bab keilmuan jika menurut psikologi pun, kalau asik panas ja dalam badan, memang mudah baran, itu dri psikologi, tapi dalam tempoh 3 tahun ni tok dah banyak belajar banyak bersabar.

    BalasPadam
  32. Sy sokong cheknik n tn mazlan kk tok.:-)

    BalasPadam
  33. Kalau bini kata ok..at least kita tahu dia faham...ada kisah lama seorang kawan,masa tu i reporter,dia ni undercover polis,hebat ,dia tolong tangkap "botak Chin",zaman 70an dulu..tapi dia kena hidup terpencil,hidup asyik kawan dgn jantan night club,pelacur,kenalah minum arak,bagi gangster yakin...kawan dia kutuk dia ..tapi dia sabar..bini dia aje yang faham dunia dia...kalau pengedar dadah zaman tu mmg tak lama dah kena gantung ..dia punya source mmg hebat...kadang kena duduk tepi jalan lakun macam peminta sedekah berbulan-bulan...i nak tulis cerita dia masa tu dia tak bagi...takut identiti org tahu..jadi hiduplah dia..org tau kutuk jasa dia org tak nampak...mmg kena serius...kawan sampai mati...begitu juga musuh...i teringat Nabi Khidir ,mmg dia lone ranger..susah nak jumpa...hanya yg terpilih je jadi kawan dia..yg suka2 nak jumpa dia sorrylah takkan dapat..yg musuh tetap musuh bagi Dia...tegas...sampai kanak2 kecil pun dia pancung...hanya yg fahami dan sabar boleh ikut dia...so you tak perlu risau hilang kawan...kerana yg jadi kawan pasti org yang kawa sejati...fahami diri you...yg penting you selami diri you...naluri you...gerak hati...semua ni Tuhan yg buat kita tergerak tentang sesuatu mesti ada sebab....selamilah...wallahualam...

    BalasPadam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN