Sabtu, 28 Februari 2015

GELIGA ISTANA 2 ALAM





SAMBUNGAN ITEM LEPAS STOK DAPOR

FINISHING STOCK


2 Face Gemstone. ni kategori dia lah. nama dalam GB ni kita panggil Batu Geliga Istana atau nama penoh dia Batu Telaga Istana.. batu hok dio buat dinding telaga dan di mansuhkan bila dorang nak buat pakai batu lain. Kalo nak di kire dari rupo.. meme napok huduh, namun jika anda berjiwa tradisi anda tahu telaga dan apakah guna telaga, siapa pula yang guna telaga dan apa kepentingan telaga.. ni cara orang tua tua menilai.. sebab tu kalau kita balik ke kampung, kita lihat barang barang lama.. bagi kita takda makna, namun bagi bapok kite ianya ada makna dan sayang ia nak buang. Sama jugak dengan keris yang dah lusuh, dah reput. kita tengok macam nak buang je kan, tapi ayah kita ke , atok kita ke tetap dia simpan.. kerana orang tua tua menilai sesuatu barang bukan pada rupo melainkan apakah jasanya selama ini kepada pemiliknya. ( sebab tu walau mok mok kite dah huduh dan x lawo macam muda muda dulu , bapok kita takde nak carik bini lain yang masih mudo, memandangkan akan jasa mok kite padanya..hehehe )

Dan benda benda yang pernah berlaku selama ia ada sebagai telaga di sana, diibaratkan ada Badi yang membawa keberuntungan, membawa kerezekian, ia menjadi pusat orang saban hari mengambil air darinya , tiada yang pernah lupa untuk menggunakannya setiap hari, ini cara orang tua tua menilai sedare sedare semua. Tapi hari ini, orang kita menilai dari rupa. biar dop sempurna pembuatan dan syaratnya bina keris, asal comey.. duit masyhukkkk.. asal indah ...duit masyhukkkkk. dop kira dah kualitinya , tahan ke tak tahan, mampu menikam ke tak mampu menikam.. ya lah lagipun orang yang membeli kan hanya cuma nak buat hiasan.. kena dengan harganya juga sebagai hiasan buat lawa lawa...paling pun di puji tamu. manusia sememangnya suka di puji , dan HANYA nak dapatkan benda yang bernama PUJIAN. Maka nilai sekian sekian kena lah dia bayar. Paham Deh......

Insyallah di atas ialah Batu Telaga Istana Di kerajaan Betong, khasiat terpecaya orang tua tua dan pandai pandai ialah di dalam kerezekian, pelarisan, penumpuan orang ramai.... Segala ayat di atas tok baru belajar tadi di Betong, pah balik dari umoh Joe KPN ingat nak singgah ke Betong Jap.. dalam dok meremang kat sana sensorang..bukan apa takut la rimau ke , ulor ke kan. Jumpa Kiyai Kawah sekejap untuk amik beberapa barang dan di atas ialah potongan potongan ayat ayatnya yang tok suaikan untuk geliga di atas ( modified sikit sikit je ayat tu )


Kod Produk : GIS2ALAM 26215
Bentuk : Permata
MAHAR : RM 46

7 ulasan:

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN