Selasa, 9 Disember 2014

GELIGA PANGLIMA PERANG



Cantikkan? tengokla uratnya bila disuluh dgn cahaya.. meleleh ayaq liur no...hehe..
Geliga Panglima Perang yang dimaksudkan ini ialah seorang panglima perang yang digelar Daeng Selili..nama sebenarnya dirahsiakan umum..ada la sebabnya tuh..malas nak cakap..cari sendiri ye..haha..Geliga ini di datangkan di dalam pakej perang dan amat berguna di dalam situasi kritikal , ia mampu dengan izin Allah :

Pergerakan automatik

Halimunan serumah dari musuh

Penunduk dan pelemah musuh

Melumpuhkan ilmu Ajaib Musuh dengan menghalakan dan memotong bayang musuh

Melembutkan peluru musuh bila terkena di badan

Mengeras dan memberatkan pukulan 


Kod Produk : GPPERANG 071214-120
Bentuk : Geliga Perang
MAHAR : RM 120
RM 100

8 ulasan:

  1. ...aduiii asyik lambat saja. Lepaskanlah dgn saya tuan Muhammad Amin...?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huhuhuhu maaf tn. Cuba try tanya tok ada stok dapur. Kalau tak silap ada lg tu.

      Padam
  2. Asalamualaikum.. Cun tu..tp terlambat nak lock.. Khasiat nya sama dengan Geliga Panglima Jalil.. terbaik la tok..

    BalasPadam
  3. Daeng Selili a.k.a 'Orang Kaya-Kaya Maharaja Lela Tan Lela Putera Pancung Tak Bertanya' merupakan seorang putera Raja dari Bugis Melangkae, Sulawesi) yang datang ke negeri Perak pada zaman pemerintahan Sultan Mudzaffar Shah III (1728-1752).

    Nama Daeng Selili adalah bermakna saudara di daerah Selili, Samarinda, Kalimantan Timur. Maka dari situlah gelaran Daeng Selili diperolehi, ini beerti itu bukanlah nama sebenar beliau, Ia adalah panggilan mesra di kalangan anak-anak kapal beliau. Identiti yang sebenar amat dirahsiakan kerana beliau merupakan musuh yang paling dikehendaki dan menjadi buruan utama Belanda kerana kerosakan maksimum yang dialami oleh kapal-kapal perang dan dagang mereka hingga dilabel sebagai lanun.

    Beliau adalah dari suku Buqis Jong (Bugis Kapal), yang mewarisi kerja-kerja berdagang dan pelayaran jauh dari keturunan Ratu Balqis dan Raja Sulaiman . Manakala ayahnya La Mata Esso Arung Peneki bin Sangkuru Mulajajie Arung Peneki Mula Sellengnge Arung Matoa Wajo XII ( 1607-1610 ). Ibunya, Tenri Angka Arung Singkang atau lebih dikenali Ratu Sedinding binti La Pettawareq Matindro ri Luwuk (Sultan Muhammad Wali Muzahir Ad-din) bin La Madusila Matinro ri Soppeng, mereka telah menjalankan aktiviti perdagangan tradisi diraja secara besar-besaran khususnya untuk komoditi rempah-ratus, kemian, alat ketukangan besi dan lain-lain. Hubungan perdagangan tradisi dan purba ini adalah di antara Hadramaut di Yaman sehingga ke Melangkae, Sulawesi.

    Maka disebabkan itu, tidak hairanlah Daeng Selili dan bangsanya mempunyai kemahiran navigasi maritim yang tinggi berbanding dengan suku tana Ugi yang lain. Malahan angkatan armada laut beliau turut mendapat kepercayaan atau bantuan oleh Sultan Kerajaan Turki Uthmaniyyah bagi mengawal ancaman lanun-lanun Belanda, Portugis dan Inggeris khususnya di laluan perdagangan laut India, Nusantara dan Laut Champa atau dikenali sekarang sebagai Laut China Selatan.

    BalasPadam

Komen menggunakan Akaun Gmail anda & Browser Opera Sahaja

CARA BERURUSAN